Vad kan du som egen PT dra av?

Som PT räcker det ofta gott och väl att ha en enskild firma, såvida man inte planerar att öppna en egen studio alternativt att omsättningen beräknas bli ovanligt hög (ex. om du når brytpunken för statlig inkomstskatt, 509 300 kronor för 2020, vilket med en enskild firma skulle innebära ytterligare 20% i skatt). Då kan det istället vara smart att starta ett aktiebolag. Likaså om du planerar att anställa fler PT:s.
Men för dig och mig räcker det troligen gott med en enskild firma, åtminstone till en början. Och som vi vet beskattas en enskild näringsidkare utifrån resultatet. Ett högre resultat = högre skatt - och vice versa. Skatt är ju definitivt något bra och det ska vi absolut betala men de flesta vill troligen inte betala mer än vad som är skäligt.
Du och jag är inget undantag (bara att erkänna).
Och för att få ner resultatet kan man göra avdrag. Frågan är bara vad reglerna säger och vad som är rimligt för en PT att dra av?

accounting-analytics-balance-black-and-white-209224.jpg

Låt oss ta det från början. Vad behöver en PT?

-Utbildning och en licens.

-En försäkring.

-Någonstans att vara.

-Marknadsföring och en hemsida eller liknande.

-Arbetskläder.

-Viss träningsutrustning.

-IT-produkter

-Ev. Give-aways/tryckprodukter

-Ev. Representation

-En positiv attityd - vi har ju ändå världens bästa jobb, eller hur.


Och om vi tittar lite närmare på dessa en och en. Vad gäller egentligen?

  1. Utbildning

Så här skriver Skatteverket om utbildning:

“Du kan få avdrag för dina utgifter om utbildningen

  • har ett samband med den verksamhet som du redan bedriver och

  • den medför att din verksamhet har nytta av dina nya kunskaper.

Du får inte avdrag för en utbildning som utökar din verksamhet eller som är en förutsättning för att kunna starta en verksamhet.”

Min tolkning av detta är att du inte kan dra av grundutbildningen som ger en PT-licens men att du efter att firman kommit igång kan dra av påbyggnadskurser och work shops (inom rimliga gränser). Du kan således heller inte dra av för kurser som syftar till att utöka verksamheten, ex. om du planerar att erbjuda massage som en ren tilläggstjänst kan du inte dra av en massageutbildning på bolaget. Däremot borde det vara möjligt att dra av ex. en kortare massageworkshop om du planerar att lägga in några minuters massage under ett PT-pass - d.v.s. du säljer fortfarande samma tjänst, personlig träning. Detta är dock en gråzon och det kan vara smart att på förhand höra sig för vad som gäller.

Utöver utbildningar och workshops kan man naturligtvis tillgodogöra sig mycket kunskap på egen hand med hjälp av internet, podcasts, böcker och vetenskapliga artiklar. Mycket av denna information är lyckligtvis kostnadsfri men det kan vara bra att komplettera med lämplig facklitteratur och kanske köpa ut någon enstaka vetenskaplig artikel (om du inte har möjlighet att få tag på den på ett universitetsbibliotek). Själv har jag en stor förkärlek för böcker och för att en bok ska anses avdragsgill ska den ha en tydlig anknytning till verksamheten och inte något gemene man skulle köpa. Det som framförallt kan vara aktuellt är böcker inom områdena idrottsmedicin, nutrition, biomekanik, anatomi och fysiologi samt kanske någon mer djupgående bok inom träningslära/periodisering och det är alltid bra att ha några bra generella böcker hemma för att få en bra överblick (och en mer djupdykning) inom ett område.

2. Försäkring

IPT:s egen Karl Gullö har skrivit om ämnet i denna ypperliga artikel: Vad ska en PT ha för försäkring?

Jag överlåter ännu en gång till Skatteverket (Man skulle nästa kunna tro att vi är bundis. Och med tanke på mitt positiva och löjligt höga skattesaldo borde de inte ogilla mig alltför mycket):

Du får normalt göra avdrag för premier för försäkringar som du har tecknat för din näringsverksamhet – exempelvis ansvars- och avbrottsförsäkring eller sakförsäkring för inventarier. Avgörande är om försäkringsersättningen är skattepliktig i din näringsverksamhet eller inte.”

3. Lokalhyra

Som PT hyr du vanligtvis in dig på ett gym, alternativt tränar utomhus, hemma hos klient eller arbetar enbart online. Hyran till gymmet drar du av utan problem. Om du har inrett en PT-studio i din bostad (ex. i garaget) kan denna del dras av med vad den motsvarar i storlek jämfört med hela bostaden. Om du arbetar med online-träning och har ett hemmakontor blir det svårare men det går att göra vissa avdrag:

Om du arbetar minst 800 timmar i bostaden per år medges ett schablonavdrag om 4 000kr om du bor i en hyres- eller bostadsrätt. Arbetar du mindre än så medges inga avdrag för lokalen, om du inte har en särskilt inrättad del av bostaden (ex. ett separat kontor som är fritt från privata tillhörigheter).

Lokalkostnader - företag, Skatteverket

4 Hemsida och marknadsföring

Kostnaden för detta kan variera från ingenting till hur mycket som helst (typ). Om du sätter ihop en egen sida via ex. Squarespace eller Wordpress och sedan är aktiv på sociala medier som främsta marknadsföring koster det dig inte så mycket mer än tid. Att köpa ett domännamn är förvisso ofta förknippat men en viss avgift, som dock inte är alltför hög - och som du kan dra av. Skatteverket:

“Du får direkt dra av utgifter som uppstår när du skapar din hemsida. Exempelvis inköp av webbdesigntjänster, domännamn och så vidare.

Köper du din hemsida från någon annan får du dra av utgiften genom årliga värdeminskningsavdrag.”

Reklam och marknadsföring är avdragsgillt och det kan nog vara smart att sätta upp en mindre månadsbudget för detta (Facebook eller Instagram-annonser exempelvis) som komplement till egen aktivitet på sociala medier.

5. Arbetskläder

Det här kan man tro är en självklarhet men det är inte riktigt så enkelt. Återigen, Skatteverket:

“Du får bara göra avdrag för arbetskläder som inte ses som lämpliga att använda privat. Kläderna ska även ha speciella egenskaper som har ett klart samband med din verksamhet. Det kan till exempel vara arbetsbyxor för hantverkare med särskilda fickor för förvaring av verktyg och insydda knäskydd med mera.”

Ett tips här är att antingen hitta lämpliga byxor och överdelar och sätta en egen logga på, alternativt köpa in PT-kläder via IPT:s shop. Som PT är det lämpligt att ha 1-2 bekväma byxor, gärna med bra fickor och ev. knäförstärkning och 3-4 överdelar att växla mellan (ex. 1 piké, 1 T-shirt och en långärmad T-shirt eller tjockare ziptröja). Och 1-2 par lämpliga skor.

Och sätter du en logga på och visar att det verkligen är fråga om arbets- och inte privat klädsel och håller dig inom rimliga gränser (att sätta en egen logga på en Pradatröja funkar sådär. Tro mig) så ska det vara lugnt att dra av kostnaden (men ta ingenting för givet bara för att jag skriver det. Jag är trots allt PT och inte redovisningsekonom eller vad det nu kallas. Tack och lov, ska tilläggas).

6. Träningsutrustning

Om du hyr in dig på ett gym finns det mesta på plats men saker som kan vara värt att införskaffa är:

  • En akutväska

  • Träningsband av olika slag

  • Viktplattor 0.25 och 0.5-kg

  • En barpad

  • TRX-band eller liknande

  • Ev. kalipermätare, måttband, blodtrycksmätare och bioimpedansvåg.

Kan vara smidigt att ha med sig eget så att man slipper jaga dessa på gymmet, och träningsband av olika slag är bra att ha om man vill komplettera med utomhusträning. Jag själv införskaffade nyligen extra band då det uppstått ett ökat intresse bland min klienter för att träna utomhus. Och träningsbanden drog jag givetvis av. Man skulle kunna argumentera för att “men du kan ju lika gärna använda dem för din egen träning och alltså kan du inte dra av dem”. Det är förvisso sant men om det är så att man faktiskt behöver införskaffa en viss utrustning (träningsband i det här fallet) för att kunna bedriva sin verksamhet så ska det inte vara några konstigheter. Däremot om man vill dra av sitt eget hemmagym med Eleikostänger bör man nog kunna styrka att man verkligen tränar klienter i hemmet (och har tillstånd och rätt försäkring för det).

Om man vill kan det vara praktiskt att ha lite utrustning för att mäta klienternas kroppssammansättning samt eventuellt en blodtrycksmätare för klienter man misstänker kan vara i riskzonen för hypertoni (känner mig tvungen att tillägga att vi som PT:s givetvis inte ska ställa några diagnoser men om det visar sig att en individ verkar ha högt blodtryck och inte fått det ordentligt utrett ska vi givetvis skicka hen vidare för en korrekt medicinsk bedömning).

Och detta bör du utan problem kunna dra av på firman som inventarier. Om värdet understiget ett halvt prisbasbelopp (23 650kr för 2020), vilket det borde göra i detta fall) kan hela utgiften dras av direkt men i annat fall - speciellt om den förväntade ekonomiska livslängden överstiger tre år i kombination med ett inköpsbelopp överstigande 23 650kr - delas avdraget upp på flera år.

7. IT

Här kan det vara lite lurigt. Som PT behöver du en dator och troligen även en surfplatta av mindre modell och givetvis en mobiltelefon och en bredbandsuppkoppling.

“Bokförs förvärv av en tillgång (t.ex. dator eller mobiltelefon) medges avdrag samtidigt som det privata nyttjandet uttagsbeskattas. Om förvärvet inte bokförs föreligger det rätt till skäligt avdrag.”
Utgifter för dator och telefon

Beträffande dator och surfplatta borde det inte vara några problem att dra av dess direkt (förutsatt att beloppet understiger 23 650. Och det borde det göra, om du nu inte planerar att kombinera PT-jobbet med att vara professionell e-sportare och således behöver en värstingdator) men i fallet telefon och bredband blir det lite knepigare, om du nu inte köper in en telefon enkom för firman och även tecknar en separat bredbandsuppkoppling som uteslutande ska nyttjas av firman. I annat fall (du använder din privata telefon och det bredband du redan har hemma) kan du dra av de ev. extrakostnader som kan uppstå. Så du kan inte per automatik dra av hela telefonräkningen och bredbandet på firman.

För egen del hade jag satsat på en prisvärd mindre surfplatta att ha med under PT-passen och kompletterat med en lämplig laptop (slimmad och kompakt) med bra batteritid för att fylla ut eventuell dötid på gymmet med adminuppgifter av olika slag.

Som PT kan det också vara värt att överväga en programvara såsom Nutritiondata, My PT Hub eller Trainerize för att underlätta ditt arbete. Jag brukar rekommendera programvara om man har fler än 10-15 klienter men i annat fall kommer man långt med Google Drive och dess tillhörande appar (Google dokument och kalkyl) vilket också tillfredsställer det inneboende kontrollfreaket (om du har en sådan. Jag har det definitivt). Oavsett vilket kan du utan problem dra av programvaror du anser dig behöva i arbetet.

8. Representation och giveaways

Gällande representation är det framförallt “enklare förtäring” som kan vara aktuellt, ex. att klientkonsultation, kostrådgivning eller träffar med onlineklienter förläggs på ett café och du som PT betalar både för dig och din klient vilket är snyggt och brukar vara uppskattat. Det innebär dock en större utgift för dig men så länge beloppet är någorlunda rimligt, ~50-60kr per person (Skatteverket har satt gränsen till 60kr/person) är det troligen värt det.

Om gåvor skriver Skatteverket så här:

“Du får normalt inte göra avdrag för gåvor men det finns undantag, till exempel får du i vissa fall göra avdrag för representations- och reklamgåvor.

Representationsgåvor måste ha ett omedelbart samband med din verksamhet. Det kan exempelvis vara aktuellt med blommor när ett kundföretag firar jubileum. Däremot kan du inte få avdrag för representationsgåvor till dina affärsförbindelser i samband med helger eller deras personliga högtidsdagar.

Reklamgåvor bör ha direkt anknytning till ditt företags sortiment eller tillverkning. Det kan även vara enklare presentartiklar som almanackor eller pennknivar som vanligtvis bär ditt företags namn eller logotyp.

Avdrag för representations- och reklamgåvor ges med skäligt belopp, men högst 300 kronor exklusive moms.”

Detta innebär att du troligen inte kan dra av den där påsen med proteinpulver du hade tänkt ge din klient som belöning för ex. ett uppnått mål. Personligen har jag aldrig gjort avdrag för gåvor men det har hänt att jag bjudit klienter (sådana som tränat fler än en gång i veckan och över en längre tid) på en låda proteinbars eller proteinpulver. Jag har även köpt in träningshandskar till klienter som efterfrågat sådana och förvarat dessa på gymmet för användning enbart under PT-passen. Då har handskarna således varit i firmans ägo och jag har därmed kunnat göra avdrag för dem (jag vill poängtera att jag inte låtit tio klienter dela på ett par handskar utan köpt in ett par handskar vardera till de 2-3 klienter som bett om det och som inte tränar så mycket på egen hand, som en liten trevlig gest).

Sist men inte minst: bokföringshjälp är avdragsgillt (med undantag för hjälp med att upprätta din inkomstdeklaration eller att driva skatteprocesser som rör svensk inkomstskatt) och kan definitivt vara värt att lägga lite pengar på, om inte löpande så åtminstone någon gång om året. För att säkerställa att allt blir rätt och att du har gjort korrekta avdrag. Och de brukar inte sällan vara duktiga på att hitta på andra tänkbara utgifter eller sådant du skulle kunna dra av regelenligt men som du kanske har missat. Eller som jag har missat. Den här artikeln ska mer ses som en utgångspunkt och ger en liten överblick över de avdrag som kan vara aktuella för en PT. Men dubbelkolla alltid om du är osäker på om en utgift är avdragsgill eller inte och se till att bokföra regelbundet och rätt från början så har du lagt en bra grund och minimerar risken att stöta på otrevligheter längre fram.

Och kan fokusera på det du gör bäst: Att vara personlig tränare.

Några länkar:

Avdragslexikon för företag

Utgifter för dator och telefon

Mer läsning