Akut omhändertagande och HLR

Några minuters läsning som kan vara skillnaden liv och död. Det är svårt att hitta anledningar att inte läsa detta inlägg.

Vilken kompetens ska en person som jobbar på gym ha? Oavsett om personen är gruppträningsinstruktör, personlig tränare, platschef eller receptionist.
Alla behöver kanske inte kunna alla muskler i kroppen på latin. Alla behöver kanske inte kunna räkna ut internt vridmoment. Alla behöver kanske inte förstå hur Cori-sykeln fungerar. Men något som inte går att säga emot är att alla BÖR kunna akut omhändertagande och HLR!

Akut omhändertagande -
Det finns massa olika förkortningar på de steg du ska gå igenom RICE, PRICE, POLICE, m.fl.
Även om namnen är olika är principerna de samma. I grund och botten är de flesta designade att behandla akuta mjukdelsskador. Som t.ex. en sträckning. Som ni alla förstår hjälper det inte med något vi kan göra om en person brutit ett ben i foten. Dock ska vi komma ihåg att vi inte vet exakt vad som hänt. Så länge vi tänker på vad vi gör kan vi använda oss av någon av dessa omhändertaganden på mycket av de traumatiska incidenterna som sker på gymmet. Välj bara vad du tycker är lättast att komma ihåg. Vi ska hålla det här blogginlägget kort och enkelt så vi går igenom RICE tillsammans:

R = Rest
Om en person skadar en kroppsdel ska denna inte belastas mer. Logiskt va?

I = Ice
Denna punkt är kontroversiell. Vissa menar att man gör det för att få ner svullnad och vissa menar att det är för smärtlindring. Hur som helst gör det ingen skada och det brukar kännas skönt för “patienten”. Viktigt att inte kyla direkt mot huden utan ha någon form av textil mellan. Om du inte ha kylpack på gymmet går det lika bra att använda en påse frysta blåbär eller något annat flexibelt från frysen. Det är bra att kyla tätt inpå att skadan inträffat. Man kan även kyla då och då under första dygnet om man känner att det är skönt.

C = Compression
Denna punkt innebär att du ska linda det skadade området med gasbinda eller liknande. Anledningen till att vi gör detta är att vi vill försöka minimera svullnaden. Även här finns det lite olika bud på hur hårt man ska linda. Vissa säger att man först ska linda nästan så hårt man kan tills personen känner att lindan smärtar och sedan lätta på trycket och linda lösare. Personligen lindar jag hårt men inte så hårt att det stryper blodtillförseln. Denna linda är extra viktig tidigt men personen kan ha hjälp av linda i upp till en vecka.

E = Elevation
Även denna punkt är till för att få ner svullnad som annars kan ge oönskade symptom. Ett exempel på detta är om klienten dragit på sig en skada i benet eller foten så placeras personen på rygg med benet högt. Denna position ska intas så snart som möjligt samt upprepas vid behov. Ofta kan denna position lindra eventuell smärta.

Om ni gör detta med personen som skadat sig kan ni minska smärta och potentiellt dra ner på rehabiliteringstiden. Kom ihåg att det inte är ert jobb att lista ut exakt vad problemet är. Det är upp till en läkare att avgöra.

HLR -
Största punkten att ta med sig från stycket nedan är att du ska göra någonting. Det är inte superviktigt att allt blir helt rätt. Det viktiga är att du faktiskt agerar. Många som hamnar i en akut situation vågar inte ta initiativ. Antingen för att personen är rädd för att göra fel, inte vet exakt vad som ska göras eller väntar på att någon annan kanske gör något. Vill du göra exakt rätt kan du memorera dessa enkla steg så kanske du kan rädda livet på någon en dag:
1. Kolla livstecken / kontrollera medvetande (Om personen ligger och vilar vill vi inte ringa 112)
Om personen inte är vid medvetande kollar du först luftvägar och sen leta efter andning (ljud eller rörelse i bröstkorg) Kom ihåg att sekunder är viktiga så gör detta så snabbt du bara kan
2. Om personen andas ska du placera denna i viloläge (framstupasidoläge)
3. Larma 112 eller ännu bättre, be någon annan larma 112 om andra personer är i närheten. Be ALLA larma.
4. Hämta hjärtstartare eller be någon annan hämta hjärtstartare. I nödsituationer hamnar många i panik och det kan vara svårt att hitta dessa. Därför bör du redan innan lokalisera vart ditt gym har sin hjärtstartare.
5. Starta hjärtkompressioner. Lägg personen på rygg. tryck 3-5 cm in med tempot av låten “staying alive”. Ha raka armar och jobba med din kroppsvikt. Det är jobbigt att utföra dessa.Utför 30 st.
6. Inblåsningar / mun mot mun
Två inblåsningar där du ser till att komma och och ta luft mellan dem. Stressa inte. Kolla på bröstkorgen så att du ser att din inblåsning går ner i lungorna. Efter denna återgår du till punkt 5 igen. Gör detta tills ambulanspersonal är på plats. Kan du hitta någon som kan assistera dig är detta bra. Du kan göra ett varv och person nummer två kan göra nästa varv. På så sätt håller du energin uppe.

Behöver du använda hjärtstartare förklarar denna för dig i detalj hur du ska göra. Det går inte att göra fel med de nya maskinerna.

Kom håg att det viktiga är att du gör något! Att leva med att en person avlidit när du kollade på är inget du vill ha på ditt samvete.

hlr för personliga tränare
Andreas Hurtig