Dåliga vanor för personliga tränare

Första året en personlig tränare är ute i arbetslivet brukar vara riktigt bra. Tränaren är taggad på att jobba med sina klienter, gillar allt på sin arbetsplats och humöret är alltid på top. Några år senare är verkar en del tränare ha problem att hålla motivationen uppe. Det är då dessa dåliga vanor kan dyka upp. Ni har säkert sett några av dessa på det gym ni tränar på:

1. Observatören
När den personliga tränaren går från att vara tränare till att vara observatör av passet. Detta kan yttra sig på flera sätt. Tränare kanske håller sig på ett lite längre avstånd än vad som är rimligt för att se teknik och vinklar. Tränaren kanske sätter sig på en box eller lutar sig mot en vägg. Tränaren rör sig inte och är ofta tyst under repetitioner. Det känns mer som att tränaren är där för att beta av tiden istället för att jobba aktivt med klienten. (Detta är en stor anledning till att vi underkänner elever på praktiska provet) Som PT ska du vara så aktiv som möjligt!

2. Snacksaren
Personligen tycker jag detta är en av de värsta. Tränare som äter eller dricker när de har klienter. Hur tänker man där? Om du planerat så dåligt att du inte har 30 minuter över att äta på får du helt enkelt svälta! Detta innefattar allt utom vatten. Inga bars, ingen matlåda, ingen proteindrink och ingen energidryck. Föreställ er detta i ett annat yrke. Er tandläkare har en energidryck på brodet bredvid och tar en klunk lite då och då. Skulle inte kännas så bra.

3. Den ofokuserade
Ofta är det tränaren med inslag av punkt ett som också har inslag av punkt två. Tränaren har kört med klienten så länge att personen känns “tråkig” i deras ögon. Det är betydligt roligare att kolla vilka andra som är på gymmet. Vilka vikter har killen där borta på sina marklyft? Vad har tjejen i squatrack för teknik på sina backsquats? Undrar om min kompis Johan kommer idag, jag får hålla lite extra koll på de som kommer in. Hur diskret tränaren än tycker att han eller hon är kan jag lova att klienten märker att all uppmärksamhet inte går till träningspasset

4. Surfaren
Personliga tränare ska inte ha telefon framme på passet. Personliga tränare ska inte ens bära med sig telefonen under passet. Du som säger att du använder telefonen för att logga träningspasset: Skaffa en surfplatta och ha endast PT-appar installerade. Även här verkar vissa tränare tro att de kommer undan med att uppdatera inkorgen när klienten står med ryggen mot. Du är inte så diskret som du tror.
Att ha en surfplatta tycker jag är helt ok. T.o.m. positivt. Ta bilder, filma och uppdatera klientens resultat direkt. Dock ska det vara väldigt tydligt att detta är vad surfplattan används till. När du inte filmar eller tar bilder lägger du bort den. Låt skärmen vara synlig så klienten ser att det är jobbrelaterat

5. Den okunnige
Direkt efter man avslutat sin PT-utbildning har man bra koll på all teori. Ursprung, fäste och funktion på massa muskler, uträkningar på hävarmar och vridmoment, funktioner för signalhormoner, m.m. Tyvärr sitter inte denna information för evigt. Varje år du inte pluggar kommer du glömma en hel del av vad du lärt dig. Även om du jobbar med det praktiskt. Och detta är bara befintlig information. Om du vill vara en bra PT ska du inte bara se till att komma ihåg allt du redan lärt dig utan även lära dig nya saker. Personliga tränare verkar lätt hamna i “Jag kan allt jag behöver för att utföra mitt jobb”. Det är inte bara dåligt utan blir också tråkigt om man tänker så. Gå workshops, läs böcker och prata med andra i branschen!

6. Den oförberedde
En personlig tränare som inte planerar sina pass. Jag kan erkänna att jag faktiskt själv gjort detta några gånger. Detta med klienter som alltid kommer på något som gör att de inte kan träna fullt ut. “Igår trampade jag snett så jag vågar inte göra knäböj idag”, Jag har sovit dåligt så jag vägrar göra dessa intervaller. Jag vill att vi jobbar på rörlighet istället”. Tillslut tröttnar man på att jobba i onödan när klienten ändå inte bryr sig. Lyckligtvis är det samma klienter som skulle vara nöjda om man gjorde samma pass med dem varje gång de kom till gymmet och att träningen blir av faktiskt är det viktiga. Men det finns ändå ingen anledning till att inte ha en långsiktig och kortsiktig plan för klienten med bra periodisering och delmål.

7. Den personlige
Detta kan yttra sig på ett av två sätt. Det första är att tränaren blir för personlig i sin roll. Berättar om sitt liv, sina problem, sina relationer, m.m. Det andra är att tränaren blir kompis med klienten. Att man pratar lite för mycket utanför jobbtid. Att man är lite snällare med tider i schemat och avbokningsregler, m.m. Din klient är inte din kompis och ditt fokus ska inte ligga på dig. Din klient köper en tjänst och du förväntas leverera denna tjänst på ett proffsigt sätt. Det spelar ingen roll om du tycker att din klient är världen skönaste person. Du ska inte bli deras kompis ändå. Det är absolut ok att skämta ibland eller ta något exempel på en skada klienten har som du också upplevt. Men håll det proffsigt.

8. Den oanpassade
Som PT är det viktigt att man hela tiden känner av inte bara vilken typ av klient man tränar utan också vilket humör klienten är på denna dag. “Mirroring” betyder att du härmar klientens sinnesstämning. Om du har en klient som är supertaggad är det viktigt att du är supertaggad från första minuten. Om du har en klient som är nedstämd är det enklare för dig att du börjar i ett lugnt och fint tempo tills klienten kommit igång. Det är lätt att känna av vilken typ av person man har på passet. Är det här en person som vill att jag skriker massa eller ska jag ta det lugnt? Det svåra är att veta vad personen vill ha just idag.

Oavsett om du är nyutbildad eller om du jobbat som PT ett tag ska du tänka över hur du beter dig när du tränar klienter. Undvik att bli någon av personerna ovan!

dålig personlig tränare
Andreas Hurtig