Alkohol och träning

Är det ok att dricka alkohol ibland om man tränar? Absolut. Det är självklart inte fel att dricka ett glas vin här och där eller ta en öl till maten. Förmodligen kommer inte detta skada din kropp eller din hjärna i någon större utsträckning. Detta behöver vi egentligen ingen studie för att komma fram till. Vi kan använda vårt sunda förnuft och tänka: “Hade det verkligen varit lagligt med alkohol om små mängder gör mycket skada?”. Förmodligen inte. Om vi ändå vill titta på en studie om alkohol tycker jag att denna räcker långt. Den säger egentligen inte så mycket. Den bekräftar vad vi vet sen tidigare. Vi riskerar att gå upp i fettvikt om vi dricker alkohol och när det kommer till prestation är det svårt att säga riktigt vad som gäller. Det beror på i vilken mängd, vilken typ av prestation vi ser till, hur ofta vi dricker, hur länge sen vi konsumerade alkoholen och hur väl personen kan ta hand om etanolen. Som sagt, med sunt förnuft kan vi komma fram till samma slutsats. Så vad ska jag prata om i den här texten? Jag tänkte behandla ämnet alkohol genom att ta bort den historiska och sociala faktorn samt se till några vanliga argument jag hör från alkoholförespråkare.

1. “Alkohol är inte dåligt för träningen”
Det är nog den vanligaste. Visst finns det studier som visar att det inte påverkar så mycket. Detta är i måttlig mängd och vid en submax-prestation. Mitt problem med påståendet är enkelt. Bara för att något inte är dåligt betyder det inte att vi ska göra det. “Det är inte farligt att klappa hungriga lejon så länge de sover när man klappar dem”. Det betyder inte att det är en bra idé.

2. “Alkohol är bra för vissa personer”
Vanligast är att personer som påstår detta menar att det finns positiva psykologiska effekter som att stressade personer slappnar av efter ett glas vin. Eller så vet personerna inte varför det skulle vara bra eller för vem. För er som läst studier ett tag är detta ett av de mest frustrerande argumenten. “Det finns undantag”. Självklart finns det undantag. Insulinsprutor är bra för vissa personer. Diabetiker.

3. “Det finns antioxidanter i alkohol”
Nja, här har du nog missuppfattat lite. Det är inte i alkohol det finns antioxidanter. Det är dock ett relativt vanligt säljargument för vin. Senaste tiden jag har sett vin som använder sig av säljargument som 50% mer antioxidanter. Jag har även sett rubriker som “Här är de 5 nyttigaste vinerna”. Detta påståenden gör ont i mig på två olika plan. Först gör det ont i min hjärna när den försöka klämma in detta tillsammans med den näringslära jag läst. Sen gör det ont i mitt Sommelier Level 3-hjärta som klappar för riktiga viner från t.ex. Bordeaux och Napa. Jag har också problem med att “Det finns också XX i”. Det finns antioxidanter i en BigMac och vi skulle kunna pressa blåbär i t-röd om vi vill. Det betyder varken att att vi ska konsumera produkten eller ens att vi skulle få en antioxiderande effekt om vi gjorde det.


Sammanfattning
Jag är inte en så stor alkoholmotståndare som jag låter som i texten ovan. 4-5 gånger per år går jag på vinprovning och vid en och annan middag tar jag ett glas vin om något riktigt bra erbjuds. Dock försvarar jag inte mitt beteende. Jag tror inte att det har några positiva effekter alls. Jag konsumerar vinet för att jag tycker om bra viner och tar en eventuell smäll på träningen om den skulle komma.

Allmänt om alkohol

Jag tycker mig se en trend som lutar mot att fler och fler blir nykterister. På min tid (eller så var det för att jag växte upp på landet) drack alla ungdomar stora mängder alkohol för att det var coolt. Nu verkar det vara coolare att inte dricka alls. Om jag skulle välja föredrar jag självklart den nyktra vägen. För om vi bortser från måttlig brukande och hur det påverkar träningen är det svårt att blunda för hur många familjer som det går illa för p.g.a alkohol. Måttligt känns ok. Misstänker du att du eller någon i din omgivning dricker för mycket. Sök hjälp.

Här är ett test för att se din alkoholprofil:
http://alkoholprofilen.se/



alkohol och träning
Andreas Hurtig