BIAS i träningsvärlden

Bias är något som gör att vi människor får svårare att fatta rationella beslut. Ett mycket intressant ämne som kan appliceras på nästan alla branscher. Ni som känner igen ordet har förmodligen hört det inom finans/ekonomi där storheter som Smith, Tversky, Kahneman och Shiller alla pratar och skriver om ämnet. I det här inlägget tänkte jag kolla närmare på bias som kan drabba oss tränare

Availability bias innebär att vi tenderar att tro att det senaste vi hört om är “bäst” eller mest sant. Det här tror jag alla känner igen. Varje gång vi läser en ny studie som visar en effekt lägger vi mer vikt vid denna studie än något vi läst tidigare. För att ta ett praktiskt exempel på detta kan vi se till hur PTs som lär sig något nytt agerar. För 10-15 år sedan gick PTs workshops i kettlebells. Efter att de lärt sig det teoretiska bakom och fått testa detta nya coola redskap blev det “lösningen på allt” och dessa tränare byggde sina klienters upplägg runt kettlebells. 5 år senare var det TRX som var det nyaste. Att vi måste stabilisera alla rörelser genom bålen och vi hela tiden hade ett instabilt moment som inte kunde replikeras av maskiner gjort att detta var den nya superträningen. Återigen la tränare upp träningsupplägg som kretsade runt TRX och kompletterades med annan träning. Även nu på senare tid har jag sett många exempel på detta. En PT går en workshop där en trovärdig person presenterar ett coolt koncept med bra logik bakom och massa studier som visar hur effektivt träningsformen är. Tränaren blir frälst och bygger sin träning runt detta koncept. Farligt!

Confirmation bias är när vi endast ser evidens som bekräftar vår åsikt. Det här känner alla som läser studier igen. Speciellt på känsliga ämnen som vi har en åsikt om. Skriver jag en artikel där jag vill få fram att BCAA är värdelöst kommer jag leta rätt på studier som visar detta. Varje gång jag hittar en studie som visar att BCAA har någon typ av effekt hittar jag ett “fel” på den studien. För få personer i testgruppen, för svårt att avgöra confounders, etc. På så sätt stärks min confirmation bias. För att ta ett praktiskt exempel på detta kan vi se till exemplet ovan. Jag har hittat min nya träningsform som jag tycker är super. Helt plötsligt ser jag massa andra tränare på IG och FB som också kör denna träningsform. Då måste det ju vara bra. Det här är samma fenomen som när du funderar på att köpa en BMW cab. Helt plötsligt börjar du se dem överallt. De förekommer inte mer frekvent. Det är bara du som lägger märke till dem och ignorerar andra bilar.

Som tränare måste man försöka undvika undvika att påverkas för mycket av dessa bias. Det gäller att inte låta alla sina klienter träna CrossFit bara för att man själv tycker att träningsformen är super. Det gäller att inte sätta alla sina klienter på periodisk fasta för att man själv fick bra resultat av det.

Hur gör jag för att vara objektiv?
1. Gör dina tester, din screening och din intervju grundligt så du vet vad kundens behov är.
2. Håll träningsupplägget simpelt. Vi vet hur kroppen fungerar och hur vi får resultat av träning. Det är inte raketforskning. Bygg träningsupplägget runt våra träningsprinciper och de övningar som passar bäst till din klient.
3. Krydda mer sånt som är kul även om det kanske finns något som är 1% mer effektivt. Någon gång i månaden kanske det blir ett helt pass kettlebells, TRX, bulgarian bag, eller något annat. Det gör att träningen blir roligare för både dig och din klient.

bias i träningsvärlden
Andreas Hurtig