En mätbar vision

Av: Karl Gullö

I min tidigare post skrev jag om hur vi måste ha en vision för att enklare kunna göra beslut som påverkar hur vi vill arbeta och vart vi ska investera vår tid. (LÄNK). Det är vår externa vision som vi förmedlar på våra sociala medier och skriver upp på våra väggar. Nu ska vi prata om vår interna vision, eller en mätbar vision. Jag använder här ett av mina gym, Crossfit Södermalm som exempel:

Vår vision var att hjälpa våra medlemmar, deras familj och vår community att komma igång med Crossfit. Men vad faktiskt innebär det?

 En snabb förklaring innan vi börjar. Allt börjar med dina kostnader. En rekommendation för gym verksamheter är att dom fasta kostnaderna (som lokalhyra, el, försäkring) ska uppgå till ungefär MAX 25% av ett gyms omsättning. Om du är anställd kan du räkna på vad du har för fasta kostnader privat. Däremot lär det vara högre än 25% av det du tjänar.

För oss innebär det att vi har fasta kostnader på ungefär 800,000:- per år.  För att det ska vara 25% av vad vi tjänar behöver vi ha en omsättning på ungefär 3,200,000:- per år.

Ponera att du själv har fasta kostnader på runt 10,000:- per månad, eller 120,000:- per år och att du inte vill att det ska vara mer än 50% av din totala inkomst så behöver du tjäna 240,000:- per år i nettoinkomst.

Nu kan vi börja räkna på vad vi vill uppnå. Det tuffa arbetet är gjort - men först en introduktion till ett nytt begrepp. Sorry.

Average Revenue per Member (ARM) = Omsättning / antal medlemmar

Simpelt va? Oftast räknar man enbart på vad en medlem betalar när man räknar på sin omsättning eller inkomst. Exempelvis att man tar betalt 550:- / timme och jobbar 30 timmar i veckan = 66,000:- per månad i omsättning. Men förmodligen säljer du mer saker än det. Kanske T-shirts, proteindryck, online program, gruppträning. You name it. Då kommer ARM in i leken.

På Crossfit Södermalm har vi som mål att 100 medlemmar. 100 är en rund och fin siffra. Där kan vi ta hand om alla våra medlemmar, vi kan deras namn och det blir inga konstigheter att dom måste boka in sig på klasser långt i förväg. Vi kan sitta ner med alla medlemmar och prata med dom om deras mål. Vi vill att dom ska ha en ARM på ungefär 1200:- per månad. Kom ihåg att vissa personer kommer välja att betala mer, och vissa kommer föredra att betala mindre. Majoriteten kommer att gå på mellanerbjudandet. Vi vill att snittet ska vara 1200:- per månad. Vi har även som mål att ha minst 2 PTs som jobbar minst 20 timmar i veckan. Så hur kom vi fram till dom här siffrorna?

Vi vet att ungefär 50 PT kunder är rimligt för 2 PTs att dela på om dom jobbar 20 timmar i veckan. I verkligheten tränar våra kunder mer än 3 gånger i veckan så det blir färre kunder. Men för det här exemplet har vi som följande:

Vi vill ha 100 Crossfit medlemmar och 50 PT Kunder. Då innebär det att vi har 150 kunder på vårt gym. Då kan vi enkelt ta reda på vad vi behöver ta betalt. Vi tar vår target målsättning, 3,200,000:- och delar på vår antal, 150, vilket betyder att varje medlem, i snitt måste generera 21,333:- per år. Eller vår ARM: 1777:-

Efter att ha tagit hänsyn till våra kostnader, hur många medlemmar vi tycker att vi kan ta hand om och vår ARM vet vi vår interna vision:

Vi vill ha 150 medlemmar på en ARM av 1777:-

Det var väl inte så svårt?

Räkna nu ut det för dig själv. Även om du är anställd och inte kan påverka dina priser kan det vara en ögonöppnare.

Om vi tar hänsyn till Bengt, som vi använde som exempel i ”din perfekta dag” (LÄNK) vet vi att han behöver ha en bruttolön på ungefär 300,000:- per år för att upprätthålla sin perfekta dag. I dagsläget har Bengt 20 PT kunder. Då blir hans ARM: 1250:- per medlem och per månad. Om hans kunder tränar i snitt fyra gånger i veckan betyder det att han behöver tjäna i snitt 312:- per timme för att upprätthålla sin livsstil.

Om han gör det – perfekt. Om inte, vad är det snabbaste sättet att komma dit? Vi höjer våra priser såklart.