Är PT online en bubbla?

Vi har sett många bubblor genom åren. Vi har dock alltid fått signaler om att bubblan är så uppblåst som den kan bli och påväg att spricka.

1. När din 50-åriga granne pratar om bitcoin
2. När taxichauffören ger dig råd om vilka aktier du ska köpa
3. När kontorsarbetande Greta flippar bostadrätter i Stockholms innerstad

och nu

4. När SATS börjar med PT online.

När någon som normalt är sist på bollen börjar prata om den “nya” trenden vet man att marknaden är mättad.
Detta illustreras alltid i form av vad som kallas “first level thinking”. Låt mig ge er ett exempel: Nu under coronakrisen går många aktier dåligt. Att det råder förbud mot resor drabbar Scandic och SAS väldigt hårt men att människor håller sig inomhus borde gynna Netflix. Är det då bra att köpa Netflix? Tyvärr är du sent ute. Alla tänker samma sak och många har kommit på detta långt innan du kom på det. Ett annat exempel är guldrushen i USA. Visst fanns det lönsamhet i att gräva guld om man var tidigt ute och fattade rätt beslut. Men när alla börjar springa mot samma mål är det dags att tänka om. Att istället sälja spadar till människor som vill gräva guld.

Ofta ser vi trender i olika vågor. Det kan se ut ungefär såhär:
1. Early adopters. Personer som är nytänkande och vågar testa sig fram. Dessa är ofta före sin tid och kommer antingen misslyckas för att marknaden inte förstår vad de erbjuder eller så kommer de etablera en stark position och bli störst
2. Mainstream. När fler får upp ögonen för något och det börjar växa på ett bredare plan. Detta är ofta bra läge att gå in i något nytt då du själv inte behöver bryta isen framför dig.
3. Late adopters. När de som är sist på bollen får upp ögonen för mainstream. Nu är det försent och det är dags att tänka om.

Jag säger absolut inte att det är bortkastat att starta PT-Online. Det kanske t.o.m. är nödvändigt för din överlevnad som PT just nu. Dock säger jag att det är nödvändigt att tänka om affärsmodellen. Vad som funkade för 2-3 år sedan med 3 olika paket beroende på hur mycket klienten vill ha kanske inte funkar idag. Att ha fasta månadspriset med veckovisa möten kanske inte är den bästa lösningen som marknaden ser ut just nu. De flesta erbjuder ungefär samma produkt. Det betyder att det kommer kosta mer att få in en ny klient och att flera aktörer kommer priskriga. Du som PT bör inte ge dig in i en värld av låga marginaler därbåde du och klienten på sikt kommer dra kortaste stråt.

Försök tänka “second level thinking” och bli en “early adopter”. Etablera din position och ta din del av marknaden när det fortfarande är lite konkurrens. Lycka till!

pt online