Behöver jag som PT ha en hemsida?

Kort svar: Ja!

Längre svar:
Jag skulle säga att en hemsida är det första du ska lägga fokus på. Även om FB-sida och en profil på IG känns nyare och lättare att nå ut på. Anledningen till att jag tycker så är vad du kan kommunicera genom en hemsida som du inte kan via någon annan kanal. Försöker du nå ut med din vision som PT och pushar detta på FB eller IG kommer det nå ut till de personer som läser just då. Inte personer som försöker få fram informationen.
För 20 år sedan var man tvungen att kunna koda HTML för att bygga en sida. För 10 år sedan var man tvungen att vara duktig designer samt behärska något program för att bygga sidor i. Sedan några år tillbaka behöver man inte ha någon talang alls och inte kunna något. Dagens tjänster för att bygga hemsida är så enkla att det inte går att misslyckas. Om du publicerar din sida genom squarespace eller wix kommer du betala runt 1000kr / år och få allt du behöver för att bygga sidan på 3-4 dagar. Här är vad jag tycker du ska ha med:

1. Vem är du?
En beskrivning av vem du är. Några få rader om din bakgrund om den är relevant. Med relevant menar jag om du tävlat i tyngdlyftning, fitness eller någon annan sport inom området. Det är inte lika relevant att du jobbat extra på SF. Se till att få med all relevant utbildning du har. Vilken licens du har, vilka påbyggnadsutbildningar du gått och vilka workshops du varit med på. Det är här du verkligen har chans att stå ut bland PTs då de flesta endast har en grundutbildning. Som avslutning på denna sida tycker jag att du kan skriva lite om din vision och varför du är personlig tränare. Som vilka klienter du gärna tränar och vilka träningsformer du använder dig av.

2. Vad erbjuder du?
Självklart erbjuder du personlig träning. Ofta kommer du även erbjuda kostrådgivning då detta behövs hos nästan alla klienter. Erbjuder du endast träning på gymmet du jobbar eller går det bra att träna med dig även utan medlemskap? Kan man köpa endast tränings- och kostupplägg utan att köpa PT-timmar?
Ett tips är att sedan konstruera några erbjudanden. 3-4 räcker gott. Blir det för mycket att välja på riskerar du att tappa klienter. Ett erbjudande kan vara träning en gång i veckan 20 veckor (900kr/timme). Nästa erbjudande kanske är 2 gånger i veckan 20 veckor (800kr/timme) ink gratis bodpodmätning. Ett tredje erbjudande skulle kunna vara PT-Online för 1500kr/månad i 6 månader.

3. Referenser
Detta förutsätter självklart att du haft klienter tidigare. Om inte får du snabba dig och börja träna vänner och bekanta. Du behöver några citat där klienter berättar hur nöjda de är med dig som personlig tränare. Samla in 10-20 av dessa så du kan välja ut de 5-6 bästa till hemsidan. Gärna 5-6 som visar olika sidor av dig. En kanske berättar hur bra viktminskningen gick och hur klienter nu är i sitt livs form. En annan kanske berättar hur snabbt klienten kom tillbaka efter förlossning. En tredje kanske förklarar hur mycket klienten la på sig i muskelmassa samt hur mycket starkare klienten blev på kort tid. Det är även här du ska lägga upp alla dina före- och efterbilder du tagit på klienter. Inget är så bra reklam som riktigt sjuka resultat.

4. Prisuppgifter
Detta är samma uppgifter som från punkt 2. Dock måste det finnas stort och tydligt så fort man kommer in på sidan. ALLA är intresserade av att se vad kostnaden är. Vissa potentiella klienter kan resonera att det inte är någon idé att läsa allt som finns på sidan om de tror att det kommer vara för dyrt för dem. Så var öppen och ärlig med din prissättning så kommer du få relevant trafik till din sida. Sätt dina paket överst. Finstilt kan du även skriva hur mycket enstaka timmar kostar och vad endast ett kostupplägg med uppföljning på distans skulle kosta. Se till att dra upp kostnaden på dessa tjänster som du egentligen inte vill sälja. De ska göra att paketen ser prisvärda ut.

5. Kontaktuppgifter
Endast e-mail. Lämna inte ut ditt nummer om det inte är en betalande klient. Du vill absolut inte att besökare ska ringa till dig. Besöksadress är heller inte relevant för oss tränare. Om du jobbar på ett gym vill vi inte att personer som inte hör dit kommer och hälsar på. Personer som är intresserade för helt enkelt maila in så tar ni konversationen därifrån. Ett tips är att sätta upp ett kontaktformulär på sidan. Det är i grund och botten ett e-mail men klienten behöver inte kopiera din e-post och skriva ett mail. Detta gör också att din mail inte finns i klartext på internet så det är mindre risk att hamna på lista som innebär 50 spam om dagen.



Vad mer behöver du?
1. Betallösning
Du vill att framtida klienter ska kunna impulsköpa träning av dig. Det är ett måste att de kan köpa timmar direkt på sidan. Det är också ett bra sätt att ta betalt även om det är IRL du träffar klienten. Bara att logga in på hemsidan tillsammans och klicka sig igenom beställningen. Så slipper du hålla på med BABS, Swish, faktura eller kontanter. Stripe är mitt tips här. Med stripe kan du enkelt bygga in att klienter kan betala med kort direkt på din sida. Även delbetalningsalternativ finns. Paypal är också riktigt bra. Det enda som är lite sämre med paypal är att designen känns 80-tal. Inget säger att du inte kan ha flera. Du kan ha både stripe och paypal på sidan samt erbjuda fakturering om du vill. Bry dig inte så mycket om de små avgifterna som tillkommer för onlinebetalningar. Det är små summor och sparar dig massa tid.
2. Logga?
Tveksamt om du behöver en logga. Det är, enligt mig, ingen större idé att försöka bygga ett varumärke av dig själv. Ett varumärke som inte går att göra exit genom att sälja kommer endast hjälpa dig under den tid du är aktiv. Och frågan är hur mycket tid det kommer ta i förhållande till hur mycket du får tillbaka. Om du ändå vill ha en logga för att det är kul att sätta på visitkort tycker jag inte du ska försöka designa den själv om du inte tidigare jobbat med design. Betala en mindre summa till en kompis kompis för att få 10 alternativ. Be dem sedan att jobba vidare och skicka 10 alternativ på den du gillade bäst. 5000kr är rimligt att betala för en logga tycker jag.
3. En enkel designmall
Försök inte bygga en superkomplex sidan med mängder av bilder och färger. Hålla allt simpelt så är det mycket enklare att få till designen. De 5 översta punkterna jag nämner i detta inlägg bör ligga synligt i någon form av menyrad. Övrigt utrymme på förstasidan ska gå till vad du vill pusha hårdast för. T.ex. ett erbjudande du märkt konverterar bra. Lägg detta synligt och se till att det är så få klick som möjligt att genomföra köpet av PT-timmar.

Vad behöver du inte?
1. Bilder på dig själv. Även om du är fantastiskt vältränad och har mängder av studiobilder på dig själv är inte detta något du ska lägga på sidan. Om du gör detta får du oftast en av två reaktioner från klienter. Antingen tycker de att du är narcissistisk eller så bryr de sig inte alls.
2. En slogan eller ett motto. “Resultat garanterat!” eller “Jag jobbar hårt för att du ska få resultat”.
Skippa den delen. Har du gjort ett bra jobb med sidan kommer besökare komma fram till en liknande slutsats helt utan din hjälp i menyraden.

Lycka till!

hemsida personlig tränare
Andreas Hurtig