Första PT-timmen

Vad gör man med sin klient den allra första timmen? Självklart beror det på vilken typ av klient, vilket mål, vilka förutsättningar, osv. Men jag tänkte ändå skriva ner lite hur jag resonerar och hur mitt första pass med en ny klient skulle kunna se ut.

Vi antar att jag har gjort min hälsoprofil vid konsultationen. Det innebär att jag känner till vilken träningsbakgrund, skador, mål och allt annat relevant min klient har. Så teoretiskt har jag koll. För mig handlar första timmen om att få praktisk koll också. Enklaste sättet att göra detta är att ha standardiserade tester. Med standardiserade tester menar jag inte att alla klienter ska köra samma sak. Jag menar att du har en referenspunkt vad du anser är bra och vad du anser är dåligt. Jag delar upp den första timmen i 3 delar.

Innan delarna börjar berättar jag lite snabbt vad jag vill ha ut av passet. Jag berättar att vi kommer göra tester hela timmen. Detta av två anledningar. Den första anledningen är att jag vill ha en bild av klientens fysiknivå. På så sätt kan jag lägga upp träningsupplägget bättre. Den andra anledningen är att vi ska ha konkreta utgångsvärden att jämföra mot när vi tränat ett tag tillsammans. Så vi får svart på vitt att mitt träningsupplägg är överlägset allt annat klienten tidigare testat.

1. Styrketester
Detta ska självklart vara relevant i förhållande till vad klienten vill göra. Både i val av övningar och i vilken omfattning jag testar. En person som vill bli stark och bygga muskelmassa får massvis av test. En person som var ett strikt konditionsmål får endast några få. Basövningarna är nästa alltid med. Knäböj, bänkpress och marklyft. Ett enkelt sätt att standardisera dessa är att köra procentuellt av kroppsvikt. Det är sällan jag testar detta som 1RM och hur många % av kroppsvikt klienten orkar. Klart vanligare är att jag väljer t.ex. 50% av kroppsvikt och ser hur många reps klienten kan göra i bänkpress. Kroppsviktsövningar är också ganska bra tester även om de för många klienter är tunga. Chins, dips och armhävningar är exempel på några. Ofta är dessa bra att testa maxreps utan vila. Jag brukar försöka få med några test för överkropp och några test för underkropp. Det ger mig en överblick på vad som är svagast i klientens fysik.

2. Rörlighetstester/screening
Jag är inget fan av FMS men om du inte är van att göra rörlighetstester eller funktionstester kan det vara en bra utgångspunkt. Hos snittklienten lägger jag störst fokus på axlar då detta är något jag upplever extra skadedrabbat över tid. En uppskattning av att den humeroskapulära rytmen fungerar (rörelseförhållandet mellan humerus och skapula) Jag gör även en uppskattning av ROM i abduktion och flexion. Jag gillar att testa både aktivt och passivt då många av mina klienter med kontorsjobb verkar ha mer problematik på den aktiva delen. Även här testar jag överkropp mot underkropp men även höger mot vänster. Mina tester leder i förstaläget inte till en konkret plan utan fungerar mer som en utgångspunkt så jag vet vad jag har att jobba med.

3. Konditionstester
I rörlighetstesterna har klienten återhämtat sig lite efter styrketesterna. Nu är det dags att kolla flåset. Ofta tycker jag att det räcker med ett test. Det är trots allt bara den aeroba kapaciteten jag är ute efter att testa. Roddmaskinen är en favorit. Den kan alla göra och det är enkelt att ta ut sig. 2000m är en distans jag brukar testa. Nog långt för att man inte ska kunna bara bita ihop och ro men inte så långt att man kan ta det lugnt och bara ro i bekvämt tempo. Mina manliga klienter vill jag ha under 8 minuter för G och under 7 för MVG. Kvinnliga klienter under 9 för G och under 8 för MVG. Max burpees på 7 minuter är också en klassiker. Passar klienter som kan röra sig på ett bra sätt. Efter att detta var en WOD i CrossFit Open har man en population på över 100.000 personer att jämföra prestationen mot.

Avslutningsvis försöker jag sammanfatta den information jag samlat in för att presentera det på ett tydligt sätt till klienten. Vad är klienten bra på samt vad släpar efter? Vad ska fokus ligga på första 3 månaderna? Är det något som klienten själv måste jobba på som t.ex. rörlighet?
Ungefär såhär skulle det kunna låta: “Din benstyrka är bra men överkroppen ligger lite efter. Vi kommer fokusera på bålstabilisering och rygg under dina första 3 månader. Sen kommer vi utvärdera igen och se om vi kommit ikapp och hittat symmetri. Vi kommer även börja jobba på din rörlighet i axlarna. Just nu har du inga problem med smärta men med begränsad rörlighet löper man större risk för skador eller förslitning. Speciellt om man jobbar ovanför huvudet som du gör. Så som avslutning idag kommer jag visa dig några enkla rörelser som jag vill att du gör en gång om dagen. Det kommer inte ta dig mer än 5 minuter. Sist men inte minst kollade vi på din kondition. Den behöver på sikt jobbas upp lite. Idag rodde du 2000m på 8:45 vilket är ok. Vi ska se om vi kan få ner dig till under 8 närmaste 4 månaderna.

vad gör man första PT-timmen?
Andreas Hurtig