Supportfråga: Marklyft

Vi får in många bra frågor till vår support. Många av dem är så bra att vi delar med oss av dem här på bloggen. Här kommer en bra fråga och ett bra svar om Marklyft


Go morron! 

Ursäkta att jag skriver min fråga här och inte i gruppen. Det finns en anledning till det. 

På gymmet jag arbetar har vi precis öppnat upp en Reebok zon. Jättekul, tuff träning o bra upplägg men det som förvirrar mig är inställningen till marklyft. Våra coacher har fått lära sig att tekniken inte är så viktig. Det gör inget om man gör lite fel. Jag ifrågasatte när en medlem lyfte upp axlarna (alltså hon gör ett bra marklyft först men avslutar med att höja axlarna) och fick till svar att det inte spelar någon roll.  Kan väll nämna att det är stora stänger (Inga bodypump) och de gör de i snabb takt och det kan väll bli ca 40-50 reps under hela passet. Dock inte så tungt. Har jag totalt missuppfattat de här med tekniken först eller är det någon ny forskning som jag har missat.? Personligen har jag svårt att se på när någon gör, vad jag tycker,  fel. Men stämmer det att det som de har lärt sig är rätt?

Återigen ursäkta att jag skriver min fråga här!
Mvh Mia


Hej Mia,

Styrketräning har i sig ingen inneboende skadebenägenhet och det är aldrig garanterat att man skadar sig bara för att man utför en övning sub-optimalt eller rent utsagt fel. Samtidigt är det styrketräning ingen lek och övningar bör utövas med respekt och hänsyn till de risker man tar med sin egen kropp när man belastar den med externa vikter. 

Ur ett skadeperspektiv ser vi att ju bättre form vi har desto mindre risker för skada finns det. Sedan finns det såklart formfel som är "mindre viktiga" att bry sig. Jag sätter mindre viktiga inom citattecken för att så klart är optimal och perfekt form eftersträvansvärt, men ofta kommer vi till en punkt där formen är bra nog för att vi med trygghet kan tillåta våra klienter att träna övningen med högre intensitet utan att behöva vaka över dem som en barnvakt. Det finns även situationer där vi kan behöva tumma på "perfekt form" i förmån för "perfekt form för målet"-jämför Open 19.4 WOD som involverar Ryck och Burpees på tid och OS i tyngdlyftning-men då måste riskerna accepteras och utövarna vara kompetenta nog för att tumma på formen.   

Samma sak gäller ur ett prestationsperspektiv - ju bättre form vi har desto effektivare blir våra rörelser och med det ökar vår prestationsförmåga. Frågan där blir då vad som är bra nog form för klienten och situationen. Är det en OS-atlet måste formen vara så gott som perfekt, är det tant Gertrud på 62 vårar kanske vi kan vara mer givmilda i vad vi tillåter som coach.

Att era coachar fått lära sig att "tekniken inte är så viktig" är en vämjelig men ack så vanlig attityd som tyvärr sänker branschstandarden och personliga tränares yrkesrykte. Det finns inte mycket du kan göra åt det förutom att föregå med gott exempel och utöva ditt yrke utifrån ovanstående perspektiv. 

Vad som är rätt och fel i den situation du beskriver är svårt att säga. Kombinationen komplexa övningar + högt tempo resulterar ofta i en viss tekniknedbrytning. Lägg till tunga vikter och det bådar inte gott om klienterna inte redan behärskar god teknik i momenten. Men du beskriver att passet sker med lägre vikter och då anpassas riskerna efter det. 

Summa summarum, hur mycket tekniknedbrytning och formfel som är acceptabel beror på situationen och klientens kompetens/målsättning - men att säga att tekniken inte är viktig är en omogen, oacceptabel och rent utsagt felaktig inställning som ingen coach eller tränare bör ställa sig bakom.  

Du gör rätt i att ifrågasätta den inställningen.

Vänligen,
Tommy, Supportansvarig IntensivePT 

fråga om marklyft
Andreas Hurtig