"Sponsored athlete"

Du kanske sett att varannan profil på IG skrivit något liknande i sin profil:
”Official ambassador xxxxxx”
”Sponsored athlete xxxxxx”
”Team xxxxxx”
”Sponsored by xxxxx”
Där xxxxxx till 99% är antingen ett kosttillskottsföretag eller ett märke för träningskläder. Ofta följs meningen med “Ange NAMNXXX15 för att få 15% rabatt”

Om du är en av få personer som inte har detta i din profil kanske du undrar om du behöver må dåligt över att alla andra verkar ha dessa stora samarbeten med kända aktörer. Du behöver inte må dåligt!

Vad innebär då dessa “samarbeten”?
Det kan vara nästan vad som helst. Eftersom jag inte driver varken ett kosttillskottsföretag eller ett klädmärke kan jag bara gissa men här är ungefär vad jag hade satt för kriterier för samarbeten
1. Du är en person som är superkänd i träningsvärlden. Kanske har en IFBB-licens och tar regelbundet medaljer i internationella tävlingar. Du har över 100.000 följare på IG och varje bild du lägger upp får tusentals likes och hundratals kommentarer.
Dig skulle jag sponsra med både produkter samt betala dig lite pengar för att associerar med mitt varumärke. Produkter får du hur mycket du vill och i rena pengar skulle jag kunna betala ca 50.000kr per år. (<0.1% av alla konton)
2. Du är en person som har många trogna följare på IG. Över 50.000 st och din följarskara är mycket trogna och engagerade i ditt konto. Du kanske inte tävlar utan är mer en influencer. Du spenderar mycket tid på att se till att dina bilder är snygga och texterna till dem är välskrivna.
Dig skulle jag kunna tänka mig att sponsra någon produkt här och där. Kanske ett flak energidryck om jag släpper en ny smak eller en träningströja när jag släpper en ny kollektion. För detta kommer jag kräva 1-2 poster där du skriver om plagget samt att det syns i bild 3-4 gånger till även om du inte nämner det. (ca 5% av alla konton)
3. Du är en person som tycker väldigt mycket om träning och spenderar många timmar i veckan på gymmet. Du är aktiv på IG och postar både bilder och stories varje dag. Du har som ambition att tävla någon dag men kanske inte riktigt är där ännu. Du har en växande följarskara och får alltid en del interaktion på det du lägger upp.
Vad kan jag göra för dig? Det är jättekul att du gillar mitt varumärke. Här får du en kod som du kan lägga ut på din IG. Koden ger dina följare 15% billigare pris på alla produkter. Utöver detta får du 5% av allt personen köper genom din affiliate-kod. Om jag håller ett event någon dag ska jag se till att du blir inbjuden. Glöm inte bort att komma förbi och hälsa i vår monter på xxxxx-mässan. Jag ska se till att du får ett speciallinne från oss. (95% av alla konton)

Dessa samarbeten handlar mer om företaget än personen. Den här typen av marknadsföring är mycket effektiv både när det kommer till resultat och kostnad. Det är ett fantastiskt sätt för företag att nå ut utan att behöver betala för “vanlig” marknadsföring som sökord och re-marketingkampanjer.

Vad krävs för att bli “sponsrad”?
Det är olika. En sak som är viktig att komma ihåg är att det aldrig skadar att fråga.
Har du en leverantör av kosttillskott som du gillar extra mycket eller ett klädmärke du gillar att ha på dig i gymmet? Maila dem!

”Hej xxxxx,

Mitt namn är xxxxx. Jag är ett stort fan av era produkter och har varit en trogen kund senaste 2 åren.
Jag tränar på gym 6 dagar i veckan och har som mål att tävla nästa år. Jag har 5000 följare på IG och kanalen växer 5% varje månad.
Jag undrar om ni är intresserad av något typ av samarbete. Om det skulle vara intressant för er får ni gärna skicka över information om hur dessa brukar se ut.

Här kan ni se min kanal: www.ig.se/xxxxx

Mvh
xxxxxx”

sponsrad atlet
Andreas Hurtig