Tio budord en PT bör följa

pexels-photo-534204.jpeg

Följ dessa för ökad framgång. 
Och för att jag säger det.

#1 Jag ska alltid vara i god tid och anlända på gymmet före min klient. 

#2 Under ett PT-pass förvaras mobilen på behörigt avstånd. Med ljudet av. 

#3 Jag ska alltid planera mina pass ordentligt och vara väl förberedd. Men det ska inte göra mig låst och bakbunden. En god PT har alltid en plan B och C att ta till om nöden kräver det. Och ibland har nöden ingen lag. 

#4 Jag är införstådd med att avbokning av ett pass sker med minst 24 timmars varsel. Och endast på synnerligen goda själ (sjukdom) och max tre gånger under en PT-karriär. 
Och helst inte alls. 
I annat fall: säg hejdå till (PT-)himlen. 

#5 Jag är alltid hel och ren och iklädd passande klädsel för mitt yrke och lämpligt utrustad (klocka, akutväska, träningsprotokoll, gummiband etc).
Tajts och linne förpassas till garderoben. Detsamma gäller för dålig andedräkt, snorande, hostande, nagelbitande och näs- och öronkliande och andra onödiga tics. 

#6 Om jag lovat min klient ett kost- eller träningsprogram en viss tidpunkt skall denna ej förskjutas och mitt löfte skall efterlevas. Alltid.

Underlova och överleverera hellre än vice versa. 

#7 En acceptabel pratratio är 90/10 (exklusive tystnad). Tyst klient = lagom frågvis, intresserad och instruktiv PT som fokuserar på träningen och på klienten. Inte vad PT:n vill prata om.

Tyst klient + PT som håller låda = ingen bra kombo. 
Nej, att prata med kollegor eller andra medlemmar under ett PT-pass tillåtes ej. Att hälsa, ja. Konversera, nej.

#8 Jag skall aldrig avsluta ett pass före utsatt tid. 60 minuter är 60 minuter. Punkt. 
Stressigt att hinna till nästa klient? Se nästa budord. 
Svårt hålla koll på tiden? Tillbaka till punkt 5.

#9 En smart PT förstår att 6,8,10,12 eller 15 inte är magiska repssiffror. 7,9,11,12 och 16 går också bra. Likaså gör att boka en klient klockan 17.05, 18.10 eller 19.15 för att slippa onödig stress mellan pass och för att frigöra marginal. 
Men det fattar bara en smart PT, som du och jag (numera) (och som förklarar detta för undrande klienter). 

#10 En seriös PT är inte strulig (alls. Ever) utan respekterar både klienter, gymägare, chefer och kollegor - och behandlar dem därefter. 

Följ dessa budord och du ökar dina chanser att hamna i PT-himlen. 


Erik Lavesson