Några tips för att lyckas med online-PT

IMG_0536.JPG


Att kunna jobba hemifrån var da shit back in the days. Nu är det andra tider. I takt med att konsulttjänster blivit vanligare och internet kraftigt expanderat talas det istället om att kunna arbeta varsomhelst. En månad på Bahamas? Eller varför inte förlägga kontoret till något trevligt cafe i Tribeca, NY? Ja, möjligheterna är många. Drömmarna likaså. PT-online har expanderat senaste åren och är något många PT:s drömmer om. Tänk att du kan jobba varsomhelst. Närsomhelst. Och på dina villkor. 
   Och du tjänar fett med stålar. 
   För bra för att vara sant? 

Tja, som realist ser jag en del hinder (aldrig ledig, obetalda kundfordringar, en oändlig mängd "ej genomtänkta" frågor som driver dig till vansinne). Men hinder är till för att överkommas. Och då är det här artikeln för dig. Här är några smarta tips för dig som vill satsa på online-PT: 
   Och för oss som drömmer om det där kaféet i Tribeca. 

1. Jobba mindre men mer effektivt

-Ha färdiga generella mallar för kost- och träningsprogram som du kan använda som utgångspunkt på alla klienter. Likaså en omfattande hälsodeklaration eller konsultationsdokument. Börja designa dessa redan nu. (fast du får gärna läsa klart artikeln först).

-Hitta en bra app där du enkelt kan lägga upp kaloriberäknade kostprogram.

-Arbeta i Google Drive. Skapa en mapp för varje klient, innehållandes ett dokument med ingångsvärden och mål, ett för kostprogram samt ett vardera för träningsprogram och träningsjournal.

2. Du är inte tillgänglig 24/7

-Bestäm vilka dagar du vill och kan arbeta. Tilldela varje klient en specifik dag då hen får ställa frågor via mail. En dag (och kanske en timme) i veckan eller varannan vecka är lagom. Inte mer. Detta för er bådas skull. Ingen blir klokare av att överanalysera ett program.
"Varför ska jag köra back squats och inte front squats?"
"Min sjukgymnast säger att övning X är dålig för X..."
"Alltså¨jag är iso-vegan men äter vitt kött på söndagar..."

Mina svar:
"Därför."
"Kul för honom?"
"Okej, good to know."

Eller sammanfattningsvis: "Vem fan bryr sig." Jag bryr mig om resultat och har därför lagt upp det program jag bedömer ska ge det bästa resultatet utifrån de givna förutsättningarna.   Punkt. 

Take away: Var inte för tillgänglig. 

3. Uppfinn inte hjulet gång på gång

Erbjud dina klienter ett 12-16-veckors program. Inte kortare. Det tar ett tag att få resultat. Att byta program för ofta leder sällan någon vart. 
   Dessutom blir det jobbigt för dig att ständigt leverera nya program. Och vem vill ha det jobbigt?

Dina klienter fyller själva i måldokumentet varannan eller var tredje vecka. Detta bör innehålla information som vikt och midjemått (kanske fettprocent om de har någon som kan mäta med kaliper). Utöver detta fyller de i sin träningsjournal varje pass, och du håller sedan koll på progressionen genom att checka av dessa dokument 1-2 gånger i månaden (på en bestämd dag). Vid en platå gör du nödvändiga ändringar. Men endast då. 

4. Säkra en längre tids inkomst. 

Vid vanlig personlig träning säljer du oftast 10-20-pack. I vissa fall upp till femtio. Detta för att kunna lägga upp en långsiktig plan där resultat (hinner) bli synbara och för att säkra din inkomst samt för att kunna erbjuda en mängdrabatt. Online-PT är inget undantag. Sälj paket från 3-12 månader, med en månadskostnad från 500-2000 kronor, beroende på vad du inkluderar. Fler program och mer av din tid = högre kostnad. Mindre av din tid = lägre kostnad. 

I vilket fall ska du jobba smartare och mer strukturerat. Och leverera resultat. Men varifrån du gör det - det bestämmer du. 

Vi ses i NY. 

 

Erik Lavesson