Coola metoder del V

pexels-photo-260352.jpeg


Double stimulation training

Låt mig avslöja en sak. Jag har en fäbless för coola saker. Träningsmetoder inkluderat. Och jag gillar att dela med mig av dem. Idag är inget undantag.
   Double stimulation training är metoden för dig som gillar att träna, vill träna mycket - och för dig som vill ha resultat. Fast det har ett pris. Priset heter tid. Och lite svett och tårar. Men inget blod. Belöningen desto mer värdefull. Så här går det till:

-Spara isoleringsövningarna i ett pass till dagen efter. Utför då dessa (2-4 övningar) med 3-5 set X 8-12 reps.

Exempel:
Rygg, biceps, baksida axlar

Dag 1: Tungt
Chins, 3x6-8
Sälrodd, 4x8-10
Hammercurls, 3x8
Maghjulet, 3x8

Dag 2: Lättare isoleringsträning
Hantelrodd, 3x10-12
Sittande hantelcurls, 3-4x10-12
Baksida axlar, hantlar 3x10-12
Crunches, vikter 3x15-20

Eller varför inte:

Dag 1 bröst/rygg tungt
Bänkpress, 3x6-8
Chins, 3x6-8
Dips, 3x8
Sälrodd, 3x8

Dag 2 ben tungt + bröst/rygg lätt
Knäböj, 3x6-8
Benpress, 3x8
Raka marklyft, 3x8
Vadpress, 4x8
Latsdrag, 3x10-12
Lutande flyes, 3x10-12

Dag 3 armar/axlar tungt + ben lätt

*Smalbänk, 3x6-8
Sittande tricepspress med stång, 3x8
Hammercurls, 3x8
Maghjulet, 3x8
Lårcurl, 3x8-10
Benspark, 3x12-15
Sittande vadpress, 3x12-15

*Byt eventuellt mot annan tricepsövning då den kan ligga för nära bänkpress och dips dag 1.

Och så vidare. Lägg in vilodagar efter behov.

Sammanfattning:

-Tungt (1-6/6-8 reps) dag 1 (ditt egentliga pass).
-Efterföljande dag lättare isoleringsarbete för samma muskelgrupper.

Varför?

-Förlängning av proteinsyntesen. Den varar normalt 24 (-36 timmar) efter ett pass, och genom att utföra ett pass igen 24 timmar efter kan vi förlänga denna.

-Förbättrad mind-muscle connection. Du vet hur det känns dagen efter ett pass? Lite ömt och stelt. Perfekt läge att få in lite värme och blod i musklerna. Du kommer känna musklerna bättre och vara mer medveten om vad det är som jobbar. Och om det som inte ska jobba.

-Dagen efter ett hårt pass är prestationen sannolikt något nedsatt. Det innebär att du troligen inte klarar att lyfta lika tungt som dagen innan. Det gör inget - det är poängen. Med lättare isoleringsövningar gör det inget för här ligger fokus mer på muskelkontakt än på att lyfta tungt.

-Det kan också vara ett perfekt sätt för den som vill träna ofta men inte hinner åka till gymmet mer än 2-3 gånger per vecka. Med ställbara hantlar och en lämplig mängd vikter samt eventuellt bänk och gummiband har du ett perfekt hemmagym för lättare pumpträning. Samla ihop de tunga lyften de dagar du hinner träna på gymmet och komplettera med pumpträning hemma.

Tre dagar i rad = ännu bättre resultat?

Heter metoden double stimulation eller triple stimulation?

Det här låter för dumt för att vara sant. Har du hittat på det själv?

Tack för komplimangen. Nej, dessvärre inte*. Men jag har testat metoden med framgång och har kollegor som gjort detsamma. Om du ska testa? Det är upp till dig.
   Men nu känner du till ytterligare en cool träningsmetod i alla fall.

*Här kan du läsa mer:
https://www.t-nation.com/workouts/double-stimulation-training




 

Erik Lavesson