Undervisning online

För 10 år sedan handlade Facebooktrådar om huruvida man kunde ha undervisning online eller inte
För 5 år sedan accepterades föreläsning online och diskussionen handlade om vad som vad bäst. Online eller på plats.

Under 2020-2021 har konsensus gått över till att undervisning på distans är överlägset på alla tänkbara sätt. Möjligheten att se hela föreläsningar igen. Möjligheten att pausa för att kolla upp saker. Möjligheten att spola tillbaka vissa delar. Minimerad restid. Flexibiliteten där elever kan interaktivt välja stödmaterial, m.m.

Från utbildarens sida finns det ännu fler fördelar. Mängder av data som visar hur elever lär sig. Vilka delar pausas ofta, vilka delar spolas tillbaka, hur ser den procentuella fördelningen ut av poäng på provet och hur korrelerar dessa med tillbakaspolningar och pauser i föreläsningar. Hur lång tid spenderas på respektive slide. Hur lång tid spenderas i förhållande till hur många ord som finns på sliden, m.m. Inget av detta får man av “analog utbildning”.

Den breda massan tvingades testa distansundervisning under pandemin och det är få personer under 60 som inte tycker att det är överlägset. Det är därför det är så intressant att se människor som fortfarande argumenterar för att “Utbildning ska ske på plats”. Jag kommer ta ett exempel från en Facebookgrupp nedan. Det är absolut inget personligt mot personen som skrivit detta. Tvärtom är det förmodligen en kompetent och duktig person. Dock saknar hans resonemang logiskt tänkande. Citatet kommer här:

”Det är därför min fasta övertygelse att praktiska kunskaper och ”know how” bäst lärs ut genom praktisk undervisning i en miljö som motsvarar verkligheten. Föreställ dig hur det skulle vara att lära någon att köra bil på ett tryggt sätt via zoom eller att utbilda någon till frisör via google meets och du inser problematiken.”

Det är kanske lite elakt att ta just detta exempel på personen troligen har en bias som premierar den utbildning som han jobbar på men jag kommer ändå bryta ner påstående för att se vad som går att försvara.

Vi kan börja med påståendet om att det skulle vara konstigt att lära sig köra bil på distans. Just detta påstående blev nog lite fel eftersom majoriteten av den tid en person studerar för att ta sitt körkort är online. Klassrumsundervisningen kan utan problem hållas på distans. Alla teoretiska studier sker framför dator eller via app. Detta skulle jag uppskatta till >90% av all tid som spenderas. Utöver detta behöver man självklart körlektioner som är definitionen av praktisk undervisning. Man måste kunna växla, svänga nog mycket i kurvorna och blinka i rätt ögonblick. Detta är dock inte det svåra med att köra bil. Det svåra är att lära sig alla trafikregler (teori) samt att lära sig vad alla skyltar betyder (teori). Det är snarare brist på teoretisk kunskap som skapar farliga trafikanter. Personer som inte vet när högerregeln gäller samt när det är utfartsregeln. Den praktiska delen av körning plockar man upp genom att ge sig ut på vägen. Inte genom en utbildning.

Den andra jämförelsen blir inte alls korrekt. En frisör utför en tjänst på en person. Denna person sitter stilla i en stor och utför själv inget arbete. För en personlig tränare är det tvärt om. Personen som köper tjänsten gör själv arbetet. Det är därför “PT-online” finns och “Klipp dig online” inte finns.

Personen som skrev kommentaren ovan är som sagt inte objektiv och det faktum att han jobbar/driver en platsbaserad utbildning gör att det blir svårt att skilja på om det är hans verkliga åsikt eller om det är ett säljargument för den egna utbildningen.

Det kanske är konstigt att vi skriver att blogginlägg som förespråkar onlineutbildning eftersom det är detta vi på IntensivePT gör. För oss hade det varit bäst om alla andra utbildade på plats så vi fick vara helt själva i vårt segment och inte ha några konkurrenter alls. Dock är vårt mål större än att det ska gå bra för IntensivePT. Vi vill att hela branschen ska gå så bra som möjligt och att Sverige ska bli ett friskare och mer välutbildat land.

Andreas Hurtig