Hur du pratar med dina klienter - Av Karl Gullö

Hur pratar du med dina klienter? Eller ännu viktigare hur coachar du dina klienter?

Under vår utbildning går vi igenom verbala cues, visuella cues och tactila cues för att skapa ett system där du som PT aktivt arbetar med hur du coachar dina klienter. På den praktiska helgen jobbar vi in att hitta sin inre starka röst för att tala om för folk vad dom ska göra och hur dom ska göra det.

Det är inte helt lätt alltid att coacha människor men här kommer några enkla tips från mig.

1. När du ger feedback håll dig till en sak i taget.

Exempelvis om din kund gör knäböj och har flera ej optimala rörelser - ta inte upp alla utan fokusera på en sak och nöta den några set tills det sitter.

2. Om du ger feedback på något - se om dom faktiskt gör det eller inte.

Väldigt ofta ser jag coacher, oftare i gruppklasser som ger en cue till en person och sedan går därifrån. Det är värdelöst av två orsaker. Dels att PTn inte vet om det har blivit bättre men framförallt har kunden ingen aning om dom gör rätt nu. Allt dom har fått höra att dom har gjort fel. Vilket leder in till nr 3.

3. Återkoppla om kunden har gjort vad du bad dom att göra. Antingen ett "bra jobbat" eller ett "okej om vi provar så här istället".

4. När du ger feedback gör det inte när kunden utför ett lyft eller set. Dom fokuserar på settet och lyssnar inte på dig. Det enda som kan funka då är tactil beröring eller en stark verbal cue som "ut med knäna!"

5. Kopplat till punkt 4. Om du ska ge feedback (och du ska) gör det efter settet. Be dom att avbryta settet om det behövs. Tala direkt till kunden och var tydlig. Glöm inte att ge dom hyllning såklart. Fråga om dom förstår. Gå tillbaka till punkt 3.

I grund och botten handlar bra coaching om att möta kunden där dom är vid det tillfället. Prata direkt med personen, var tydlig och använt så få ord som möjligt. Om du kan få dom att känna vad du menar är det alltid bättre.

Jag utmanar alla personliga tränare att filma lite av era PT pass och kolla på dom på efterhand. Se vart du kunde varit tydligare och vad du gjorde riktigt bra.

Avsluta alltid med något positivt. Typ, du är grym som läste den här posten. Bra jobbat

kommunicera med dina pt klienter
Andreas Hurtig