Vilka kosttillskott kan man rekommendera till klienter?

Kosttillskott har alltid varit ett kontroversiellt ämne. Det verkar finnas två motpoler som båda är övertygade om att de har rätt.

1. Militanta kosttillskottsförespråkare
Allt från att naturliga “läkemedel” botar alla tänkbara sjukdomar till de som tycker att man får dubbelt så bra effekt av träningen om man tar BCAA, PWO, kreatin och proteinpulver.

Till er har jag bara en sak att säga: Om det var så otroligt bra effekt hade det varit dopingklassat eller använt inom vanlig medicin.

2. De skeptiska, eller “motståndsrörelsen”.
Menar att kosttillskott är onödigt eller i vissa fall även hälsofarligt.

Till er hälsar jag: Om det var farligt skulle det inte vara tillåtet att sälja i Sverige. Vi är hårda med det mesta.

Som vanligt är sanningen en blandning mellan dessa grupper. Kosttillskott kan helt klart göra nytta men mycket av det är helt onödigt. Så vilka kosttillskott händer det att jag rekommenderar till mina klienter? Vi kan dela upp det i grupper

Vitaminer/mineraler
Jag rekommenderar aldrig någon vitamin eller mineral utan att göra ett blodprov först. Varför ta något extra som man inte har brist på? Visst är många av dessa harmlösa även i större mängd men det känns onödigt att kasta bort pengar på något som inte behövs. Vissa av dem blir även toxiska vid överdosering.
Det enda undantaget här är magnesium för sömn. Jag rekommenderar Lidls brustabletter som är nästan gratis. Så berättar jag för klienten att de kommer sova mycket bättre och återhämta sig bättre. Placebo eller inte, det brukar funka fint.

Prestationshöjare
Vi kan titta på den mest sålda prestationshöjaren. Energidryck. Vad är det som ökar prestationen egentligen? Koffein, socker och placebo. Med gissning på att direkt eller indirekt placebo är den stora bidragsgivaren. När klienten är trött och otaggad kan det öka prestationen mycket. Så länge det inte överdoseras. Jag låter aldrig klienten själv köpa en prestationshöjare. Jag har istället ett lager energidryck som jag ger till klienter gratis någon gång då och då. Det är väldigt uppskattat och kostar en bråkdel av vad jag får betalt för timmen.

Fettsyror
På det här ämnet känner jag mig nästan som en av de militanta förespråkarna. Omega 3 verkar vara bra till så mycket! Jag har läst om allt från prestationshöjande effekt till förebyggande av sjukdomar. Självklart stämmer inte allt för alla men helt klart värt att testa enligt mig. Om man vill kan man testa även dessa nivåer om man vill jämföra före och efter man tagit tillskottet. De flesta av mina klienter ligger fel i balansen av fettsyror vilket är en anledning att köpa Omega 3. Många äter för lite av våra naturliga källor och jag är skeptisk till kvalitén på vissa av produkterna. T.ex. lax vi köper i butik.

Proteinpulver
Se till att kostregistrera klienterna under en längre tid innan du ger någon tillskott av proteinpulver. Det är sällan någon av mina klienter ligger under de rekommenderade 1.6-1.8 gram per kg kroppsvikt och 24 timmar. De flesta brukar även ligga över 2 vilket jag har som riktlinje. Lätträknat och bra! Om klienten ligger under detta är steg ett att försöka få in mer protein via kosten. I nödfall sätter jag in proteinpulver. Det finns inget sätt att veta om ett proteinpulver är bra kvalitet eller inte. Pris är absolut ingen indikation. Gå på smak istället. Ett gott proteinpulver konsumeras. Det gör inte ett som smakar illa. Bry dig inte om vassle, kasein, isolat, BV eller något annat säljargument. Det är så marginell skillnad på allt som finns att det inte är värt att titta på ens. BCAA kan få gå under denna kategori. Köp inte det. Vi nöjer oss där.

Kreatin
Det är få tillskott som är lagliga och har en väldokumenterad positiv effekt. Det mesta som faktiskt höjer prestationen är dopingklassat. Kreatin är ett undantag. Så det är helt klart värt att testa på de klienter som kan tänkas få hjälp av det. Anders, 25, som vill bygga muskler och bli starkare får testa. Greta, 67, som tränar för att må bra behöver inte gå till gymgrossisten och köpa kreatin. Just som med protein ska du inte bry dig om så mycket mer av vad som står på förpackningen. Mikroniserat, monohydrat, m.m. Det är ingen direkt skillnad.

kosttillskott personlig tränare
Andreas Hurtig