Tips till nyutbildade tränare!

Som nylicensierade PTs står ni inför en spännande tid inför din stundande yrkesverksamhet som personlig tränare. 

Många av våra elever får sin första tjänst kort efter vår utbildning. Vissa väljer att starta eget och arbeta med träning och hälsa på sina villkor. Oavsett ställer deras första tid som tränare många utmaningar. För att ge er bästa möjliga start har vi frågat våra lärare om deras bästa råd till nya tränare. 

Hanna Moisander, Lic. Personlig Tränare, Lic. Kostrådgivare, och Egenföretagare

Mitt tips skulle vara att starta med att lyssna in kundens behov. 

Det kan låta enkelt, men det är otroligt lätt att vilja leverera på topp enligt sina egna preferenser och ställa krav som inte alls är i linje med vad kunden vill ha. 

Plocka fram tio relevanta frågor, ställ dem och bara anteckna ner svaren. Ta reda på vad kunden anser är hälsa, vad kunden har för livssituation, hur den äter, hur den har tränat tidigare i livet och hur den mentalt känner sig motiverad då den går till gymmet. 

Allt detta kommer underlätta för dig att bygga en långsiktig relation med kunden och leverera det som kan förändra just dennes liv. 

Om man lyssnar på sin kund kan man också enklare sälja längre upplägg, där man gemensamt kan jobba mot satta mål. Detta då kunden får ett större förtroende för dig som tränare, men också för att du har koll på hur du kan leverera som bäst. Kanske är det flera kortare intensiva satsningar med viloperioder som passar eller ett helårsupplägg där du optimerar utefter kundens liv.

Karl Gullö, Lic. Personlig Tränare, Lic. Kostrådgivare, Crossfit Level 1 & 2, PT-Chef PT365 och Crossfit Södermalm

Skaffa en personlig tränare själv så att du vet hur det är att vara en kund. Då vet du hur du vill bli behandlad och vad tycker är the golden standard. 

Ännu bättre är att skaffa en coach inom något du vill lära dig. Yoga, crossfit, styrkelyft, oly, body building, simning, karate - you name it. 

Ha en person som jobbar med dig one on one så kommer du att förstå vart du själv är bra och vart du själv kan förbättras.


Danial Evaldsson, Lic. Personlig Tränare, Lic. Kostrådgivare, Ägare Natural Fit, Konditionsspecialist

Nischa dig. 

Alla kan inte allt, så försök inte att sälja in dig som allvetande. Fundera över vad du är bra på och vilken målgrupp som behöver det du är bra på. 

Lägg sedan ditt fokus på att marknadsföra dig mot den gruppen. Ha också i åtanke att alla inte har samma mål med träningen som du har. Jag har sett hemska exempel på nyutbildade PT:s som försöker få 60-åriga damer att göra isoleringsövningar för "rätt" hypotrofi.

Känn din målgrupp och inrikta ditt arbete mot den. 

Maria Michael, Näringsfysiolog, Publicerad forskare, M.sc. Utveckling och Health Behavior Change, kursledare IntensiveKost

1.     Det är viktigt här att inte vara för ivrig med att propsa på massa ny information. Speciellt inte med en pekpinne. När en kund kommer till er för hjälp och inte riktigt vet själv vad den behöver så är det viktigt att guida kunden till sitt mål (som ni tagit fram tillsammans)  i olika steg, där du avancerar både kost och träning successivt. Det finns såklart kunder som vill vända blad helt, då är det bara att köra på och regelbundet checka av att allt känns bra och att det går åt rätt håll.

2.     Kosten är en stor del i framgången, oavsett mål. Det viktig att det inte blir vad du själv vill. Det ska vara en kostschema eller rekommendationer baserat på vad kunden önskar. Det blir enklare för kunden att följa då samt mer hållbart. Vilket är det du vill sträva efter, hållbara resultat och inte temporära. 

Tex. Du kan sällan få en kund att äta mat den inte tycker om, därför är det viktigt att fråga om preferenser kring mat så det blir rätt. Det är även svårt att få en kund att börja laga mat från grunden om intresset inte finns där, då får du hjälpa kunden ta bättre beslut och sakta men säkert införa mer näringsrik och hälsosam mat i vardagskosten.

3.     Alla ska inte äta lika. Vi har alla olika arbeten, livsstil och vardag. Vi rör på oss olika mycket. Anpassa kosten till det så inte kunden går hungrig eller blir trött mitt på dagen. Det är skillnad på valet av mat för en relativt stillasittande person jämfört med en person vars vardag innefattar mycket motion.

4.     För att ens kunna veta och anpassa punkterna 1-3 behöver du ställa frågor till kunden. Det behöver alltså mer än bara  "jag vill gå ner i vikt.." som svar på en fråga. 

tips till personliga tränare
Andreas Hurtig