PT - världens bästa jobb?

pexels-photo-414029.jpeg


Du kliver in på gymmet 07.45, utvilad efter åtta timmars sömn (du lever som du lär). Morsar på kollegorna, tar en kaffe och slår dig ner en snabbis med dagens schema och alla träningsprogram. Du har redan förberett allt eftersom du är strukturerad och blockar av kalendertid varje vecka för ren administration. Det ser bra ut. Du är redo.
   Möter upp dagens första PT-klient, en trevlig man på 43 som vill gå ner lite i vikt. Alla år på kontoret börjar göra sitt - och det är din uppgift att hjälpa honom mota bort krämpor, bygga lite beachmuskler och komma i bättre form.
   Och du gör ett bra jobb. För du gillar ditt jobb.
   Förmiddagen rusar förbi rekordsnabbt med tre PT-pass efter varandra. Dags för lite egen träning och sedan en halvtimmes lunchpaus (japp. Kyckling med ris. Men det är ju så himla gott).

Efter lunchen väntar ytterligare två PT-pass (den ena kunden var lite sen men annars flöt allt på bra). Dagens sista klient kan tyvärr inte träna före 17.30 vilket innebär att du har ett par timmar att döda. Segt? Ja, ibland men med rätt inställning och lite planering brukar det fungera ganska bra. Du har satt upp följande håltimmesaktiviteter att välja mellan:
 

  1. Admin (skriva kost/träningsprogram, utvärdera, uppdatera, fakturera, se över klienternas innestående PT-timmar mm).

  2. Egen träning (redan avklarat).

  3. Kundvård/hitta nya klienter. Kontakta gamla klienter, ringa nya medlemmar på gymmet och boka intro, mingla på gymmet, skicka födelsedagskort etc.

  4. Fortbildning. Onlinekurser, bloggar, vetenskapliga studier, böcker, diskussioner med kollegor etc.

  5. Tigga till dig massage av någon vänlig kollega.   

Idag bestämmer du dig för 1 och 4 (du lyckades inte hitta någon vänlig själ). 2x25 minuter admin plus 2x25 minuters studerande i en träningsbok (Stubborn fat solution). Nu kan du allt om alfa och beta-receptorer och hormoner. Perfekt, eftersom du hjälper en tjej som vill försöka få bort det sista envisa fettet runt höfterna. 
   18.30 får du äntligen kliva av, efter att ha avslutat arbetsdagen med ett pass utomhus i kvällssolen. En lång dag förvisso men ändå känner du dig ganska fräsch och har fått mycket gjort. Nu kan du ägna kvällen åt ingenting (eller det du känner för). Ny dag imorgon. Kan knappt vänta.

PT-yrket har definitivt många bra sidor och det är inte en slump att alltfler väljer att utbilda sig till personlig tränare. Här är några bra punkter med PT-yrket.

  1. Du arbetar med någonting du brinner för
    Det är få yrken förunnat.
     

  2. Du får träffa många sköna människor
    Som PT hinner du dessutom bygga upp en relation med dem, till skillnad från många andra yrken där man arbetar med människor. Att träna en riktigt bra PT-klient = känns inte som att jobba.
     

  3. Du rör dig mycket i jobbet
    Det mår du och din kropp bra av, och kroppen håller sig fräsch om den får mycket rörelse och variation. Det får den i PT-yrket.
     

  4. Ypperliga träningsmöjligheter
    Du vistas på ett gym större delen av dagen. Du kommer ha luckor i schemat emellanåt. Perfekt att planera in sin egen träning, och gärna mycket av den. Och om du lever som du lär och ger ett vältränat och hälsosamt intryck har du lättare att hitta klienter, och dina klienter kommer inspireras mer av dig än om du skulle vara otränad.  
     

  5. Det är roligt!
    Japp. Det är det. Och vad mer kan man begära?

Fem bra saker med att jobba som PT. Det finns definitivt fler (och även några negativa förstås) men dessa är mina personliga favoriter, och de positiva sidorna överväger klart de negativa med att jobba som PT.
   Det plingar till i telefonen på kvällskvisten. "Tack för ett grymt pass! Imorgon: mycket träningsvärk att vänta. I övermorgon: troligen rullstolen. Igen, tack för allt". 

Erik Lavesson