Får man ljuga för sina klienter?

Från tidig ålder får vi lära oss att det är fult att ljuga. Det är alltid bäst att berätta sanningen oavsett vad konsekvenserna blir. Erkänn att det var du som råkade krossa rutan. Erkänn att du tog en powernapp på 2 timmar tidigare på dagen och missade att plocka upp på dagis.
Finns det någon gång det är ok att förvränga sanningen?

Är det ok att ljuga om det inte gynnar dig själv utan någon annan? Som din klient.
Här kommer jag tala sanning om att jag ljuger för mina klienter lite då och då.

1. Motivation
Jag är egentligen inget fan av kosttillskott. Visst kan proteinpulver underlätta vissa dagar och kreatin kan vara kul att testa. Men i övrigt finns det inte mycket som jag tycker är värt pengarna. Det finns dock vissa undantag. Ett av detta är när en klient har tappat motivationen. Att utnyttja placeboeffekten av kosttillskott tycker jag fungerar bra. Jag brukar köpa en burk av någon koffeinbaserad träningsprodukt och ge till klienten tillsammans med ett muntligt “Det är kommer få fart på din träning rejält”. Visst finns det en gnutta sanning i detta då koffein har en prestationshöjande effekt men ordet “rejält” är en lögn. Klienten vill dock gärna tro att detta är ett mirakelmedel och de kommer vara sugna på att testa. Sugen på att testa betyder att du blir mer taggad på att träna. Mer taggad på att träna betyder att passet blir bättre. Bättre pass betyder bättre träning och mer resultat.

2. Compliance
Ofta tvingas vi personliga tränare gissa vad som kommer hjälpa klienten. Dessa gissningar baserar vi på så mycket information vi lyckats samla på oss så normalt sett är det en ganska bra gissning. Men att, som PT, säga att man vet till 100% vad som kommer hjälpa skulle vara en lögn.
Att få klienter att göra något på egen hand är svårt. Speciellt om det är något som klienten upplever är tråkigt. Som rörlighetsträning, rehab eller prehab. Om vi då presenterar denna uppgift som “Det är möjligt att detta kommer ha en positiv effekt om du gör det på egen hand 3 gånger i veckan” kommer klienten troligtvis inte att göra det. Att säga sanningen i detta fall, att vi inte är säkra på utfallet, ger oss ingen compliance. Om vi istället uttrycker oss “Det här är EXAKT vad du behöver. För att se till att vi får maximal effekt ska vi göra detta 3 gånger i veckan. Du får INTE göra det fler gånger till en början”. Klienten kommer se fram mot dagarna de får utföra sitt uppdrag. En lögn som kommer hjälpa din klient massvis.

3. Resultat
De två punkterna ovan tycker jag nästan alltid är ok att använda sig av. Du kan t.o.m. backa upp dina uttalanden med studier om du skulle behöva. Att koffein ökar prestationen finns massa studier på. Att hitta studier som visar hur mycket övning X hjälper till att motverka skador är heller inga problem. Min sista punkt är jag dock själv lite kluven till att använda. Jag erkänner att det händer att jag ljuger om detta men det känns inte alls lika bra som i punkt 1 och 2. Det handlar om resultat. Ibland visar inte resultatet av träningen hur hårt klienten har kämpat. En klient som har tränat extra hårt under 2 veckor och ändå fått marginella, eller negativa resultat i test, kan tappa motivationen. Klienten som, på impedansvågen, gick upp 1% i fettprocent trots strikt diet och bra träning. Vi kan absolut gå in på “Impedansvågen har en viss varians i sig. Den visar plus/minus några enheter från mätning till mätning. Utöver detta spelar det även roll hur mycket du ätit och druckit.” Om vi går in på detta spår blir det svårt att få klienten att lita på impedansvågen i framtiden. Här händer det att jag löser variansen på vågen själv. Istället för att läsa +1% kroppsfett berättar jag för kunden att de gått ner 2% kroppsfett. Jag vet ändå att vågen lika gärna (eller förmodligen) kommer visa det korrekta resultatet nästa gång, vilket är minskning av kroppsfett.

Överdrifter
Jag är osäker på om en överdrift är en lögn eller en överdrift. Därför får denna stå lite för sig själv i listan. Denna riktar sig till klienter som är “Allt eller inget”. Som antingen tränar på bra eller spårar ur helt.
Om jag ska skapa ett kostupplägg till dessa personer berättar jag alltid att det är “katastrof” och att de kommer “förstöra allt” om de inte följer upplägget jag skapat åt dem. Självklart är det inte så illa om de hoppar över en måltid eller smyger in en Snickers en gång i månaden men för klienter som är allt eller inget och måste ha riktlinjer för allt går det inte att ha några mellanting. Man känner dessa klienter väl nog att veta att om de svänger förbi McDonalds och köper en hamburgare, som absolut inte finns på derast kostschema, så dröjer det inte länge innan de tummar på nästa detalj. Och sen nästa, och nästa, tills allt har fallerat. Jag tror de flesta personliga tränare känner igen denna typ av klient. För dem tycker jag att överdrifter är helt ok att använda.

Mer läsning - Andreas Hurtig

ljug för klienter
Andreas Hurtig