IntensivePT

View Original

Hur du säger hejdå till en klient. Av Karl Gullö

”Hur du säger hejdå till en klient”

Som jag ser det finns det tre orsaker till att en klient säger upp sin Personliga Träning med dig:

  1. Klienten har uppnått alla sina mål (och ni har inte satt nya)

  2. Klienten har inte uppnått sina mål och är missnöjd (finns ju olika grader av missnöjd men i grund och botten är de missnöjda)

  3. Klienten ska flytta/har skadat sig eller vill ’testa på något annat’

Alla typer av uppsägningar grundar sig i olika saker. Jovisst kan det vara att de inte har råd längre men oftast betyder det att klienten väljer att prioritera något över att träna med dig. Den stora frågan är hur vi handskas med det och hur vi kan skapa mest värde hos klienten – oavsett vad som händer.

Om du är som mig är det en väldigt jobbig situation. Jag lär känna mina klienter och blir oftast någon typ av vän till dem. Det här inlägget handlar inte om hur du ska undvika uppsägningar eller hur du personligen ska handskas med det – utan hur du med störst chans för ett professionellt avslut och maximerar chansen att en klient kommer tillbaka eller rekommenderar någon annan att träna med dig. Här kommer en steg för steg guide för hur du handskas med processen:

  1. Var professionell men passionerad

När din klient mailar eller säger att de inte vill förnya sin träning med dig ska du såklart inte bryta ner framför klienten. De behöver inte höra att du kommer få svårt att betala dina räkningar om det är fallet. Däremot ska du påminna dem om resan de har gjort, och adressera klienten direkt. Exempelvis

”Det var tråkigt att höra, särskilt när vi klarade av det där stora målet nyligen!”

Gör det inte enkelt för klienten. Det är inte ditt jobb att få dem att må bättre över att de inte vill träna med dig längre. Det låter hårt men det är sant. Klienten har precis sagt upp dig. Där tog ditt ansvar slut.

2. Gör det enkelt för klienten att komma tillbaka

Klienten kommer förmodligen att ha beslutsångest inför det här och kanske ville de inte säga upp medlemskapet. Här kommer då en lyckad strategi för att påminna klienten att du finns. Informera klienten om följande:

”Vet du vad – oftast brukar personer lägga av med sin träning helt när de slutar med sin PT. Jag hoppas att det inte händer med dig men för säkerhetsskull skulle jag vilja boka in ett samtal med dig om en månad från nu och signa upp dig på min 30 dagars ’håll igång din träning själv’ programmering. Hur låter det?”

Ingen säger väl nej till något sånt? Du har nu bokat ett möte med personen och har fått tillstånd att fortsätta höra av dig. Nu kommer vi till magin.

Skapa 30 automatiska mail som går ut till klienten. Det ska vara enkla träningspass. Eventuellt sånt de kan göra hemma. Kanske lite tips och tricks. Allt följt av att du ringer till klienten igen.
Vid det här stadiet brukar klienten antingen:

  1. Klarat sig bra själv med sin träning och är väldigt nöjda och tacksamma över din hjälp. De kommer utan tvekan rekommendera dig till andra.

  2. Inte ha gjort ett enda pass. Oftast erkänner klienten det och känner stor skuld. Då är det viktigt att du har byggt upp en stark relation till klienten så att de vågar komma tillbaka till dig. Sen är det bara att köra.

Den här strategin kommer inte garantera att klienten kommer börja träna med dig igen. Däremot är det en väldigt mycket större chans än att inte göra någonting alls. Om klienten inte väljer att komma tillbaka vet de nu hur mycket du bryr dig. Du bryr dig så mycket att du bjuder dem på ett träningsprogram att göra hemma för att hålla igång med sin träning och en uppföljning. Det är extremt viktigt för att de inte ska tappa sina resultat. Och i slutändan är det väl deras träning som är viktigast, eller hur?