IntensivePT

View Original

Skaffa PT-kunder genom konsultationer

Att konsultationer är det bästa sättet att sälja PT-timmar på har vi skrivit om många gånger tidigare här på bloggen. T.ex här! Det vi inte går igenom i dessa inlägg är hur man får personer att komma på dessa konsultationer. I texten nedan tänkte jag gå igenom några av de sätt jag testat för att boka dessa möten.

Att boka dessa möten är egentligen väldigt enkelt. Du erbjuder något som är både intressant och gratis. Personen får reda på massa information om sig själv som är användbar oavsett om personen köper PT-timmar eller inte. Om du får “Nej tack” oftare än 1 gång på 4 där du har en personlig kontakt gör du något fel

1. Gå fram till personer i gymmet
Funkar absolut bäst enligt mig. Personen är redan på gymmet vilket visar att intresset för träning finns samt att träningen faktiskt blir av för personen. Det enda man får passa sig lite för är att störa personen. Det är ingen bra idé att gå fram mitt i ett set eller mellan set om personen har kort vila. Efter passet är vad har funkat bäst för mig. Något i stil med:
PT: Gick träningen bra?
Framtida klient: Absolut.
PT: Jag har några övningar jag tror skulle passa bra i det upplägg du kör.
Framtida klient: Jaså? Vilka då?
PT: Det hade varit intressant att testa föruttröttningsmetoden när du tränar bröst. Har du kört det någon gång tidigare? (Kan vara vad som helst som du misstänker är nytt för klienten)
Framtida klient: Nej, vad är det?
PT: Enklast är om vi bokar in en gratis konsultation på 30 minuter så berättar jag mer. Då kan vi dessutom kolla fettprocent, muskelmassa, metabolisk ålder och massa annat kul.

2. Erbjud alla nya medlemmar på gymmet en konsultation som ingår i medlemskapet
Förmodligen gör redan det gym du jobbar på detta. Isf kan du hoppa vidare till punkt 3. Ännu en gång pratar du med en person som visat intresse för att träna eftersom personen köp medlemskap på ett gym. Skillnaden denna gång är att du inte vet om personen kommer träna regelbundet eller om personen kommer träna periodvis och sedan ha uppehåll. Oavsett behöver personen en PT.
Klart bäst är att ringa upp dem. I 99% av fallen lämnar de ett mobilnummer när de blir medlem. Ring 17-18 på en vardag. Det är minst risk att du stör under jobb eller på olämplig tid. Om du inte är bekväm med att ringa kan du skicka ett SMS. Berätta på mindre än 20 sekunder vad du erbjuder och fråga om det låter bra. Nästa steg är att erbjuda 2-3 tider personen kan boka. Inte för många och inte för få.

3. Dela ut visitkort.
Till skillnad från punkt 1 och 2 tar punkt 3 nästan ingen tid alls. Din success-rate kommer vara extremt hög på punkt 1. Ganska hög på punkt 2. Extremt låg här i punkt 3. Det betyder att metoden bygger på kvantitet istället för kvalitet. Dela ut så många visitkort som mänskligt möjligt. Att ställa visitkort på receptionsdisken kommer inte generera något alls. Ingen tar dessa. Se till att korten delas ut så frekvent som möjligt. Antingen av dig eller av receptionisterna på gymmet. Se till att det finns ett tydligt budskap på kortet. Ett exempel skulle kunna vara att dina kontaktuppgifter finns på framsidan och baksidan visar ditt budskap:
”Kontakta mig för en helt gratis konsultation. Vi testa fettprocent, muskelmassa och metabolisk ålder. Dessutom pratar vi om hur jag kan hjälpa dig med din träning”

4. Digitala erbjudanden
I punkt 4 har du förmodligen ännu sämre hit-rate. Bli inte förvånad om det krävs mer än 1000 exponeringar för att få en bokning. Denna punkt kräver även en FB-sida för din PT-verksamhet. Se till att hitta en snygg design och en riktigt säljande text. Något som fångar uppmärksamheten på dina framtida klienter (kom ihåg att det inte är ok att marknadsföra “gå ner i vikt” och många andra uttryck på FB) Lyft inte upp “Gratis” allt för mycket. Personer är alltid extra skeptiska när de ser något som är gratis. De tänker att något måste vara fel och att någon försöker lura dem. Istället ska du göra nästan tvärt om. Erbjud endast 20 platser eller kräv något tillbaka (Gilla dela). Av någon anledning blir det färre avbokningar om personen tvingar göra något. Kom också ihåg att följa upp dessa bokningar. Skicka ett e-mail eller SMS dagen innan med en påminnelse och be om bekräftelse från dem. Risken är att de inte kommer annars.

5. Be dina befintliga kunder bjuda in
Väldigt många köp baseras på en rekommendation. Om din PT-kund är supernöjd med dina tjänster och rekommenderar dig till en nära vän har du ett enkelt sälj framför dig. Här upplever jag att det är enklast att vara ärlig med att du vill ha fler klienter. De gångerna jag använda mig av detta var när jag redan innan visste att en klient skulle flytta och inte hade möjlighet att fortsätta. Jag frågade någon av mina befintliga klienter något i stil med: “Jag har en klient som slutar och kommer ha en plats över från nästa månad. Känner du någon som behöver börja träna?” Ofta fick jag 3-4 namn som räcker mer än nog för att boka i några konsultationer.
Jag vet vissa som är mycket mer aggressiva i denna metod. De ber sin klient skriva ner namn och nummer till de personer som behöver börja träna. Sen lämnar PTn rummet så klienten är själv med pappret. Det finns inget annat att göra där inne än att skriva namn. Jag personligen använde inte detta men jag vet att det var effektivt för de som använde metoden.