En kort och snabb guide om PT-Online

En kort och snabb guide om PT-Online

Funderar du på hur Personliga Tränare gör PT-Online och vad de tar betalt? Vilken programvara de använder och hur de fungerar? Självklart gör du det! Det är faktiskt inte så svårt som man tror. Iallafall inte att ta fram produkten. Här kommer en kort och “to the point” guide om affärsstrukturen kring PT-Online. I slutet av bloggposten har vi även ett riktigt bra erbjudande med en av våra samarbetspartner Nurtition Data men jag kommer att lyfta upp flera alternativ som jag personligen tycker är bra under respektive produkt.

Produkter & Prissättning

När man erbjuder PT-Online brukar man ha en eller flera av följande erbjudanden.

  • Träningsprogram på prenumeration

Detta är egentligen det vanligaste som Personliga Tränare brukar sälja online. Kort sagt går det ut på att klienten ansluter sig till att betala varje månad och i utbyte får de ett träningsprogram som uppdateras månadsvissamt chatt-support av sin PT. Denna metod lämpar sig väldigt bra om man har specifika mål som viktnedgång eller prestationsinriktad träning. De större profilerna tar allt ifrån 1000:- per månad till otänkbara summor uppåt. Det du behöver ta hänsyn till när du prissätter denna produkt är tre saker:

  1. Vad kommer det att kosta mig i tid att skapa och uppdatera ett träningsprogram?

  2. Vad kommer det att kosta mig i tid att svara på supportärenden från klienten?

  3. Hur många klienter behöver jag och vad är rimligt att de betalar om jag ska kunna plocka ut en bra lön?

Den marknadsledande programvaran inom norden för detta specifika område skulle jag säga är Zenfit eftersom att det är ett väldigt skalbart och enkelt verktyg att använda för att hantera flera klienter. Dessvärre är det dyrt vilket skapar en barriär till en början. Ett annat program som är betydligt mycket mer prisvärt men kräver aningen mer admin arbete är Step2Fit som fungerar väldigt bra. Många av våra elever väljer att använda Nutritiondata eftersom att det har hög kvalité till ett bra pris och har ett bra erbjudande för våra elever.

  • Enstaka träningsprogram

Ibland kan det vara skönt att enbart behöva göra arbetet en gång. Om du har mycket trafik på din sida kan det vara värt att skapa enstaka träningsprogram med olika inriktningar. Exempelvis “10 veckor till sommarformen” eller “Build that Booty” brukar vara populärt. Här är det flera faktorer som avgör hur mycket du kan ta betalt. Det första är hur stor profil du är vilket är direkt kopplat till hur mycket trafik du har på din sida. Om du har många som är intresserade är det lättare att ta mer betalt. Om du inte har någon på din hemsida och är nystartad blir det svårare. Hur många referenser du har som har kört programmet och lyckats kommer även att skapa en viss reliabilitet för programmet och leder till att du kan ta mer betalt. Således är det svårt att säga vad du ska ta betalt men allt ifrån 400:- och uppåt är inte helt ovanligt.

Dessa program brukar vara ett engångsköp och lämpar sig bra att dela ut i en PDF. Eftersom att det inte är så mycket kundkontakt vid denna typ av försäljning räcker det ofta med att ta fram en snygg design via exempelvis www.canva.com eller Google Presentations. Om du redan har en app finns det bättre synergieffekter att klienten stannar i din portal och där kan du enklare få in merförsäljning.

  • Hybridmodellen

Hybridmodellen brukar vara en kombination av träningsprogram på prenumeration och att man faktiskt träffar klienten digitalt via exempelvis Zoom för att leda personen igenom ett träningspass. Det är ett väldigt bra komplement att faktiskt träffa sina klienter och träna dem utifrån deras geografiska förutsättningar till att enbart skapa ett träningsprogram. Detta är egentligen den minst vanliga metoden men i min mening den som skapar mest värde för klienten. Det som gör det lite knepigt är att klienter ofta inte vill betala lika mycket för att ha en PT-Online som de gör för en PT på plats. Däremot tycker jag inte du ska gå under 500:- per timme så att du faktiskt får ut en rimlig lön. En positiv sak är att vi får en extrem frihet i vart vi arbetar vilket kan vara väldigt motiverande för många människor.

Alla plattformar vi har nämnt tidigare är bra för att skapa själva träningsupplägget medans exempelvis Zoom eller Facebook Messenger (gratis) är bra verktyg för att följa med klienterna på deras träningspass.

Vad finns det då för program?

Det finns så otroligt många program att det kan vara svårt att avgränsa sig gällande dessa tjänster. En som många av våra elever använder sig av är Nutritiondata eftersom att det täcker både träning och kost. Dessutom ger de våra elever en väldigt bra deal. Du kan gå in på länken för att läsa mer. Personligen tycker jag att både Zenfit och Step2Fit som vi tidigare har nämnt i bloggposten är suveräna verktyg för PT-Online där det första är lite dyrare men enkel att skala och det sistnämnda är mycket mer prisvärt. Om man vill fortsätta att leta efter program har jag hört mycket bra om TrueCoach och Myfitnesspal även om den sistnämnda har mer med kost att göra.

Där har vi en snabb och effektiv guide om PT-Online. Det svåraste ska jag faktiskt erkänna är att marknadsföra sin produkt och faktiskt få in klienter. Dock behöver du inte oroa dig för vi har självklart mer hjälp till hands! Först och främst bör du lyssna på vår Podcast “skapa content för online PT” med Mathias Zachau och sedan kan du läsa vår gratis E-bok “Marknadsföring och Sälj”.

Lycka till!