Analys av hemsidor

Att skapa en bra hemsida är alltid svårt. Risken som finns är att man förvirrar läsaren och då kommer fort potentiella kunder att gå vidare till någon annan. Om man har en väldigt kaotiskt hemsida kan det i värsta fall leda till att man inte får några kunder alls och slutar som PT. Men i det här inlägget samt i videon går Karl igenom flera olika hemsidor och kommer med tips och tricks så att du ska sluta förvirra dina potentiella kunder och börja få riktiga, betalande kunder

Nu tar vi på oss köparglasögonen

När en person går in på din hemsida har du några få sekunder på dig att locka deras intresse och svara på följande tre frågor:

  1. Är det här för mig?

  2. Litar jag på det jag ser?

  3. Vad ska jag göra nu?

Om du misslyckas med att svara på dessa tre frågor kommer personen väldigt snabbt att gå vidare och börja leta någon annanstans efter vad de efterfrågar. Härnäst ska vi lista de vanliga fallgroparna som brukar finnas för dessa punkter.

Vanliga fallgropar

Det är väldigt enkelt att göra vanliga misstag på sin hemsida. Så här undviker du dem.

  • Är det här för mig?

Om din copy handlar om dig och inte din klient kommer det snabbt att leda till förvirring och ointresse. Självklart är det relevant att du är en utbildad PT och springer milen på 45 minuter. Men inte som det första kunden läser. Du måste locka deras intresse och svara på en väldigt enkel fråga: “är det här för mig?”

När kunden går in på din hemsida har de troligen googlat “Personlig Träning Stockholm” till exempel. Av någon orsak har de tagit det första steget och visat ett intresse för att köpa någon produkt inom träning och hälsa. Detta är för att de har något grundläggande behov de behöver uppfylla. Till exempel att gå ner i vikt, lära sig att springa fortare, få ett träningsprogram eller lära sig att lyfta tunga saker. Det absolut första de vill veta är om din lösning handlar om dem eller inte. De vill veta om de är hjälten i din saga eller om du är hjälten i din saga.

Därför brukar copy som “Jag är världens bästa PT för att jag jobbar evidensbaserat och älskar alla mina kunder” inte vara så intresseväckande. Du har då inte svarat på deras grundläggande behov. Du har inte satt kunden i fokus. En copy som “Kom i ditt livs bästa form” handlar om klienten och väcker ett intresse. Sedan kan du självklart berätta om dig själv, men det är inte det första du gör.

  • Litar jag på det jag ser?

Den här är ganska enkel att lösa. Ha bra bilder med dina klienter i fokus. Ha med testimonials av dina kunder. Se till att allt är rättstavat och snyggt. Ett tips för att korrläsa är att läsa texten du skriver baklänges. Då brukar man enklare se om något är knasigt.

  • Vad ska jag göra nu?

Jag tjatar om denna otroligt mycket i videon men det är helt enkelt för att folk missar det. Du behöver göra det så otroligt enkelt för klienten att ta kontakt med dig eller köpa din produkt. Som PT handlar det ofta om att boka in en gratis konsultation. Då behöver vi pusha att det är vad vi vill göra på fyra platser:

  1. Tydligt på första sidan av hemsidan

  2. I headern högst upp så att den alltid är lätt att hitta

  3. Genomgående när man bläddrar igenom hemsidan

  4. Längst ner på hemsidan tillsammans med kontaktuppgifter.

Tänk själv hur irriterande det är när man vill boka en tid hos någon eller köpa något och man inte kan lista ut hur man gör. Då går man någon annanstans - och fort.

Checklista för din hemsida

I videon fokuserar vi ju på första sidan eftersom att det är den absolut viktigaste delen av vår hemsida. Om den inte är bra då kommer folk inte att fortsätta att läsa. Så enkelt är det. Här är en enkel checklista för att se till att du behåller kunder på din sida:

  1. Handlar din copy om dig eller om klienten och deras behov? Försök att byta ut “jag” mot “vi” och helst undvik det och använd ord som “du” eller att direkt prata om klientens behov.

  2. Är det bara bilder på dig? Se till att ha flera på dina klienter. Det visar att du är seriös och att du faktiskt har kunder

  3. Finns det reviews på din hemsida? Ha alltid med namn på människorna som ger dig reviews. Gärna en bild där också

  4. Är allt rättstavat? Enkelt att hitta?

  5. Skäms du över hur många call to actions du nu har lagt in på din hemsida? Bra. Lägg in 2 till.

Avslutande ord

Det finns många bra tjänster som WIX, Squarespace eller Wordpress för att bygga hemsidor. Se till att välja en enkel och tydlig mall och gör det inte krångligt för dig själv. Identifiera vad du tror att kundens pain points är och prata om dem. Folk köper saker av människor de gillar - så bli deras bästa vän och bjud på dig själv. Men först behöver du vinna deras förtroende.

Mer läsning

analysera hemsida