Hur du pratar med dina klienter

Hur jag pratar med mina klienter är en mer korrekt titel men den får nog inte lika många klick. Viktigt ämne. Viktigt med många klick!
Tyvärr är kommunikation nästan ett bortglömt ämne. Så mycket fokus ligger på att testa olika dieter och periodisera träningsupplägg att det är lätt att glömma bort hur man jobbar på att presentera detta för klienterna när det är klart. Det finns många saker som kan gå fel om kommunikationen är bristande. Klienten kanske inte förstår. Klienten kanske missuppfattar. Klienten kanske väljer att inte följa dina instruktioner, m.m.
I detta inlägg ska jag dela med mig av mina bästa tips för att få maximal compliance tillsammans med optimal kundkontakt samtidigt som jag minimerar missförstånd.

1. Ta bort ordet INTE
Detta har de flesta hört förut. “Man ska inte säga inte” eller det lite mer logiska uttrycket “Man ska aldrig säga inte”. Enkelt i teorin men svårt i praktiken. Vad jag tror är bästa sättet att lära sig detta är att spela in sig själv när man pratar med klienter och sedan lyssna på. Utan att man uppfattar det själv har man sagt “inte” 3-4 gånger. Anledningen till att vi ska ta bort “inte” är att ordet lätt försvinner hos klienter. Om du visar något felaktigt och säger “Så ska du inte göra” kommer klienten endast komma ihåg vad du visade. Ett konkret exempel är t.ex. greppet vid marklyft. Majoriteten av dina klienter har aldrig sett ett låsgrepp (en hand supinerad och en hand pronerad). Så att visa låsgrepp och säga “Så ska du inte göra” skulle bara förvirra. Visa istället endast det vanliga greppet och säg “Detta är det grepp vi kommer använda”

2. Var säker på din sak
Meningar som “Jag tror” eller “Vi kanske ska” bör försvinna helt. Det låter osäkert och får din image som PT att verka svag. Kom ihåg att vi jagar compliance hela tiden. Lyssna bara på skillnaden mellan “Jag tror att det är blir en bra uppvärmning inför passet” och “Den här uppvärmningen är perfekt för vad vi ska göra idag”. Jämför även “Vi kanske ska lägga in några externalrotationer för att se om det känns bättre i axlarna” med “Externalrotationer stärker många muskler i axeln och är perfekt att komplettera med mot slutet av passet”. Du som PT ska hela tiden låta som att du har full koll på läget och en plan för allt som kan hända under ett pass. Även om du, till viss del, tvingas improvisera vissa moment. Ju mer osäker du är desto säkrare ska du låta.

3. Uttala dig inte om något du inte har koll på
Du kommer stöta på flera frågor som du inte har svar på. Det är väldigt tydligt om du gissar även om du lyckas låta övertygande. Vi tar ett exempel här också: Kund - “Är det bättre att äta flera små mål varje dag än att äta få stora mål?” PT - “Det är alltid bättre för det håller ämnesomsättningen igång”. Så ska du som PT inte säga eftersom vi saknar stöd i forskningen. Ett bättre svar: “Det fungerar olika för olika personer. Vissa mår bättre och håller koll på sin hunger genom att äta oftare. Vissa tycker att det passar bättre att äta mer sällan. Vi kommer testa båda alternativen så ser vi var som funkar bäst för dig”. Gissa aldrig! En dag kommer din klient få reda på hur det verkligen ligger till. Då ser ditt uttalande inte bra ut.

4. Feedback
Förmodligen den svåraste delen av kommunikationen. Vissa klienter vill höra rakt ut vad som är bra och vad som är dåligt. Vissa vår man använda småknep som bra-dåligt-bra. Ett exempel på detta: Perfekt att du lyckas hålla stabiliteten genom hela marklyftet (bra). Till nästa set ska vi jobba ännu mer på att hålla ryggen neutral i början av lyftet (dåligt) samtidigt som du fortsätter ha stången så bra och nära kroppen som du gjorde nu (bra). Detta för att undvika att klienter tolkar feedback som kritik på något sätt.
Det är bättre att ge feedback för ofta än för sällan. Även om det bara är något litet “Perfekt att du lyckas hålla vikten på hälarna” eller “Anledningen till att du tappade balansen var för att du fick stången för långt ut från kroppen”. Tänk på att bara ge feedback på en sak i taget. Att säga “Nästa gång vill jag se att du går lite djupare, skiftar bak vikten och sträcker upp bröstkorgen på vägen upp”. Klienten glömmer hälften. Ge feedback på vad du tycker är viktigaste.
Uppföljning av din feedback är viktig. Om du ber klienten gå djupare i knäböj är det viktigt att du, förutsatt att klienten förbättrade sig, ger feedback på att det såg bättre ut.

5. Kroppsspråk
En stor del av vad du kommunicerar är “non-verbal communication”. Kroppsspråk och ansiktsuttryck är två stora punkter här. Våga ta plats. Sträck på dig. Gestikulera med händerna för att illustrera din poäng. Visa rörelser med din kropp. Korrigera rörelser manuellt med dina händer. Klienter har lättare att komma ihåg saker om man lägger till något utöver det muntliga. Jag har som rutin att till 90% visa mina klienter vad jag vill att ge gör.
Att lägga till en high five tillsammans med “Bra jobbat” gör väldigt mycket.

6. Bli inte kompis med klienten
Det finns egentligen inte så mycket mer att tillägga utöver rubriken. Håll er relation proffsig även om ni har varit PT och klient i 10 år och känner varandra bra. Jag menar inte att ni inte ska prata om klientens jobb, familj och vardag. Jag menar bara att ni gör detta av en anledning. Det finns heller ingen anledning för dig som PT att berätta speciellt mycket om ditt privatliv. Era möten handlar om klienten och enda gången det får handla om dig som PT är om det handlar om att bygga förtroende eller att du känner att det är en klient som du har nytta av att öppna upp dig lite för. Ett av få exempel på detta: Du har en klient som kämpar med sin övervikt. Du som PT har personlig erfarenhet av att vara överviktig. Det är absolut inga fel i att du pratar om hur du hade det som överviktig och hur du personligen skötte träningen och kosten för att nå dina mål.
Sätt tidigt dina tider för kontakt. Klienten ska inte ringa 22:00 på kvällen.

prata med dina pt kunder
Andreas Hurtig