Fokusera på rätt sak!

Detta inlägg riktar sig till väldigt många av alla som tränar på gym. Alla som går till gymmet några gånger i veckan för att bygga muskler eller bränna fett.

För att göra min poäng extra tydlig ska jag göra en jämförelse mellan träning och ekonomi. De resultat du får av att träna och den avkastning du får av att investera.

Ekonomi:

Person 1: Lägger massa tid på att investera i något som ger en avkastning på 0.1%. Istället för att försöka hitta bästa avkastningen på den risknivå man är beredd att ha. Över tid är det inga större problem att ha 2-3% avkastning med minimal risk. Så varför krångla med 0.1% avkastning.
Person 2: Ett annat exempel, som är betydligt mer vanligt, är personen som lägger tid på aktiver och aktivt jobbar för att försöka överpresetera index men inte har koll på sina utgifter. Personen har autogiro inlagt som varje månad drar 5% av disponibel inkomst till ett ISK men samtidigt spenderar 30% på kläder som inte behövs.

Träning:

Person 1: Lägger massa tid på “finlir”. Olika rotationer tillsammans med unilaterala pressar på bosuboll. Ser till att armpassen alltid är ocklusionsträning. Finslipar träningsupplägget med små justeringar. Har vassleprotein på dagen och kaseinprotein på kvällen. Tar BCAA tillskott före, under och efter träningen. Varför krångla med något som i bästa fall ger ytterst marginell avkastning på träning istället för att fokusera på vad vi vet fungerar.
Person 2: Personen som sköter allt perfekt. Träning stenhårt, lagar sina matlådor, skriver sina träningsdagböcker, utvärderar sin träning och sover 8 timmar varje natt. För att sedan ha träningsuppbehåll på 4 månader eller varje fredag och lördag festa hela natten och äta skräpmat.

Fokusera på rätt sak!

Är du en av de personer som inte känner att de får det resultat av träningen de vill ha? Jag tror faktiskt att du vet varför du inte får det. Om du är seriös nog att läsa detta blogginlägg betyder det att du regelbundet läser om träning. En sak vi vet sen tidigare är att träning inte är rakteforskning. Vi vet vad som funkar!

Anledningen till att det är så lätt att fokusera på fel sak är att vi hoppas det är en genväg. För vad som verkligen ger resultat är tufft, hårt, jobbigt och smärtsamt. Det är enklare att hoppas på bättre resultat genom att börja ta ett tillskott av ZMA än att göra en till knäböj ass to grass när benen redan skakar och känns som de ska gå av. Det är enklare att tänka “Det jag egentligen behöver är dessa rotationer med assymetrisk fotposition för att stärka min bål” än att lasta på mer vikter i marklyften när händerna redan blöder.

Anledningen till att du inte får resultat är inte för att du vilar för lite. Det är förmodligen inte för att du tränar för sällan. Det är inte för att du har ett dåligt träningsupplägg. Anledningen till att du inte får resultat är att du inte tränar hårt nog!

Exempel hur det ser ut att fokusera på rätt sak:
Karl vill bygga muskler och bli stark:
1. Få ner målen på papper och gör ett träningsupplägg som går att hålla.
2. Bygg träningen runt basövningar som involverar många leder, många muskler och går att köra tungt.
3. Träna HÅRT. Bry dig inte för mycket om att lyssna på om kroppen är trött. Den anpassar sig tillslut.
4. Håll majoriteten av träningen mellan 1-15 reps per set.
5. Identifiera potentiell skaderisk och minimera denna

få resultat av din träning
Andreas Hurtig